160.000 bezoekers op Haagse Schilderswijk Bazar

Shell

160.000 bezoekers op Ha-Schi-Ba

28-08-2000
DEN HAAG Naar schatting 160.000 mensen hebben zondag de zesde editie van de Ha-Schi-Ba in de Haagse Schilderswijk bezocht. De grijze lucht en miezerige regen deden vermoeden dat de dag weleens in het water kon vallen. Maar toen vroeg in de middag de hemel openbrak, stond er niets een succesvol verloop van het multiculturele festival in de weg. Shell Nederland was een van de sponsors van de Ha-Schi-Ba, wat staat voor Haagse Schilderswijk Bazar.

Op negen podia barstte muziek los en al gauw stonden de straten zwart van de mensen. De bezoekers konden kennismaken met uiteenlopende muziekstijlen, als kawina, ndomble, raï en de smartlap. En dat alles in een feestelijke en relaxte sfeer. Opvallend was de mengeling van culturen: bij het Hindoestaanse podium waren niet alleen Hindoestanen maar ook Turken, het Turkse podium stond in de belangstelling van Surinamers. Daarmee blijkt de Ha-Schi-Ba te slagen in haar opzet: het samenbrengen van culturen, aldus de organisatie.

Eén van de nieuwe items op de Ha-Schi-Ba was de WerkBazar. MKB en het Arbeidsbureau participeerden in dit initiatief van DOEN Evenementen BV om met name de allochtone werkzoekende aan een baan te helpen. Bezoekers van de Ha-Schi-Ba konden langs een kleine dertig werkgevers, die zich hadden verzameld in een grote tent op het Oranjeplein, om een proefwerkdag af te spreken. Arbeidsconsulenten hielpen de mensen hun keuze te bepalen van de bedrijfsbezoeken. De resultaten van de WerkBazar zijn veelbelovend: meer dan 500 afspraken voor kennismakingsdagen konden in de agenda worden genoteerd.

De Ha-Schi-Ba symboliseerde in 1995 de opening van de volledig vernieuwde Schilderswijk. Nederland kon kennismaken met het andere gezicht van de wijk. De groei van de Ha-Schi-Ba is sindsdien snel gegaan. Waren er in 1995 drie podia, zondag werd er al op negen podia culturele rijkdom onder de bezoekers verdeeld. Meer dan vijftig optredens, streetsoccer, de WerkBazar, de vrijmarkt, de Geboorte der Giganten, de samenwerking met culturele instellingen onder de noemer Victory Schilderswijk!, de festivalmarkt; al deze elementen waren onderdeel van de Ha-Schi-Ba.

Het slotstuk van de dag was het optreden van een groep Schilderswijkers die onder leiding van Tessa Cooke enkele fragmenten dansten uit het ballet Falling Angels van Jiri Kylian. Het Nederlands Dans Theater leverde hiermee een creatieve bijdrage aan het Victory Schilderswijk!-project. Ook Diligentia/Pepijn, de Koninlijke Schouwburg, het Koorenhuis, het Residentie Orkest en het Gemeentemuseum waren nauw betrokken bij het programma van de zesde Ha-Schi-Ba.