Kadaster: groei in de vastgoedmarkt lijkt voorbij

Datum nieuwsfeit: 28-08-2000
Het Kadaster

Groei in de vastgoedmarkt lijkt voorbij

Voor het eerst sinds jaren is het aantal ingeschreven koop- en hypotheekakten afgenomen. Over de eerste helft van 2000 zijn 3% minder koopakten en 22% minder hypotheekakten ingeschreven dan in de eerste helft van 1999. Hiermee lijkt een einde te zijn gekomen aan de groei die sinds 1996 op de vastgoedmarkt te zien is. De afname van het aantal hypotheekakten wordt vooral veroorzaakt door een sterke terugloop van het aantal oversluitingen van hypotheken en het aantal tweede hypotheken.

De daling van het aantal ingeschreven akten zorgt voor een afname van het werkaanbod en daarmee voor een daling van de som der bedrijfsopbrengsten. Over de eerste helft van 2000 bedroeg de som der bedrijfsopbrengsten 181 miljoen. In de eerste helft van 1999 was dit nog 193 miljoen. De bedrijfslasten zijn echter ook gedaald. Dit komt met name door de goede kostenbeheersing van de ICT-werkzaamheden. In de eerste helft van 2000 waren de bedrijfslasten 228 miljoen en in de eerste helft van 1999 bedroegen deze 240 miljoen.

Ondanks het lagere werkaanbod en dankzij de lagere bedrijfskosten heeft het Kadaster de eerste helft van 2000 afgesloten met een gepland negatief resultaat van 29 miljoen. We sturen heel bewust op deze ontwikkeling aan. De Organisatiewet Kadaster - waarin de verzelfstandiging wordt geregeld - bevat namelijk beperkende bepalingen waar het gaat om de omvang van het eigen vermogen. Het Kadaster werd de afgelopen jaren geconfronteerd met een zeer gunstige vastgoedmarkt die een omzet garandeerde die slechts in beperkte mate beïnvloedbaar is. De groei van de vastgoedmarkt, maar ook zeker de efficiëntieverbetering die we de afgelopen jaren hebben bereikt, zou zorgen voor een groei van het eigen vermogen boven het niveau dat de wet ons toestaat. De tariefverlaging van gemiddeld 25% die we daarom al in oktober 1998 hebben doorgevoerd - de vierde sinds de verzelfstanding - begint zijn vruchten af te werpen. We verwachten dat daarmee binnen twee jaar het gewenste niveau van het eigen vermogen wordt bereikt.

Daling aantal hypotheken zet door (persbericht juli 2000) Benoeming twee nieuwe leden Raad van Toezicht Kadaster (persbericht juli 2000)