Zeer zeldzame bandheidelibel ontdekt in Overijssel

Datum nieuwsfeit: 28-08-2000

DE VLINDERSTICHTING

Zeer zeldzame bandheidelibel ontdekt in Overijssel

Medewerkers van De Vlinderstichting hebben op vrijdag 18 augustus een grote populatie ontdekt van de zeldzame bandheidelibel (Sympetrum pedemontanum). De populatie werd langs de Soestwetering (gemeente Holten) aangetroffen tijdens een inventarisatie in waterwingebieden van de Waterleiding Maatschappij Overijssel (WMO). De bandheidelibel, makkelijk herkenbaar door het rode lichaam en donkere dwarsbanden over de vleugels, staat als kwetsbaar genoteerd op het onlangs uitgebrachte voorstel voor de Rode Lijst van Nederlandse Libellen en heeft een beschermde status in Nederland.

De bandheidelibel, die in Noordwest-Europa zeldzaam is, wordt sinds 1982 met ...

Bent u abonnee? Klik hier om uw wachtwoord op te geven.
Wilt u nu snel binnen tien minuten abonnee worden? Klik dan hier.

Klik hier om het volledige persbericht te lezen