Politiebericht Groningen

Dinsdag, 29 augustus 2000

Dagelijkse berichten

Haren: snelheidscontrole
Op de Zuidlaarderweg in Glimmen heeft de politie maandag een snelheidscontrole gehouden. Ruim 400 autos werden gecontroleerd Hiervan reden 60 bestuurders te snel. De hoogste gemeten snelheid bedroeg 94 km per uur, waar 60 is toegestaan.

Groningen: inbreker gepakt
Op de Dillenburglaan betrapte een bewoner van een woning een 32-jarige stadjer bij een inbraak. De bewoner hoorde op de beneden etage van zijn woning iemand rommelen. Op het moment dat naar beneden loopt ziet hij een man de woning verlaten. Hij gaat achter de verdachte aan en weet deze in het nabijgelegen plantsoentje te achterhalen. De verdachte is in het bezit van een videorecorder uit de woning. De bewoner weet de verdachte over te dragen aan de politie. Hij is ingesloten.

Groningen: bejaarde man rijdt door na ongeval
Een 84-jarige automobilist uit de stad werd maandagochtend in het Zuiderpark aangehouden. De man had op de Steentilstraat een fietser omver gereden. Op het Zuiderpark botst hij nogmaals tegen een achter hem staande auto. De verdachte is aan het bureau gehoord. Een onderzoek naar zijn rijvaardigheid zal worden ingesteld.

Groningen: alcoholgebruik
Een 36-jarige man uit Leek is afgelopen nacht op de Hereweg aangehouden. De man reed met grote snelheid en gedoofde lichten in zijn auto door de stad. Agenten wisten hem op de Hereweg tot stoppen te dwingen. Daar bleek hij teveel alcohol te hebben gebruikt. Een blaastest wees een promillage van ruim 1.5 promille uit. Hij kreeg een proces verbaal en zijn rijbewijs is ingenomen.

Groningen: vreemdeling verkoopt zonder vergunning Een 25-jarige man uit Zwolle is afgelopen nacht op de Poelestraat aangehouden. De man verkocht zonder de nodige vergunningen goederen in de stad. Toen de man aan het bureau werd gehoord bleek dat hij een valse naam opgaf. Hij kon geen identiteitspapieren tonen en is daarom ingesloten voor een onderzoek door de Vreemdelingenpolitie.

Groningen: ongeval met letsel
Op de Siersteenlaan raakte een 31-jarige stadjer maandagmiddag gewond bij een botsing met een automobilist. Het slachtoffer botste met zijn bromfiets achterop de auto van een 28-jarige Groninger, toen deze voorrang gaf aan een tweetal fietsers. Het slachtoffer moest ten gevolge van de aanrijding met schouder en knieletsel naar een ziekenhuis.

Groningen: diefstal en geweld
Een 38-jarige man uit Groningen werd afgelopen nacht in een café aan de Grote Markt betrapt bij een poging diefstal van een tasje van een bezoekster. Een medewerker van het café wist de verdachte te betrappen en aan te houden. De verdachte bedreigde daarop de man en mishandelde hem. De agressieve man is ingesloten in een politiecel.

Groningen: brand onder viaduct
Afgelopen nacht heeft er brand gewoed in een drietal landbouwwagens met stro. De wagens waren geparkeerd onder het viaduct van de Peizerweg en A7. Ruim 700 pakken stro gingen in vlammen op. De brandweer is uren bezig geweest om de brand geheel te kunnen doven. In de loop van de nacht is de rijbaan van de A7 gedeeltelijk afgezet voor het verkeer. Dit kan nog slechts gebruik maken van de vluchtstrook in verband met mogelijke schade aan het wegdek van de A7. De Rijkswaterstaat stelt een onderzoek naar het gebruik van de A7 in. De politie stelt een onderzoek in naar de mogelijke oorzaak van de brand. Brandstichting wordt niet uitgesloten.

Leek: vernieling kantine
In het weekend heeft naar alle waarschijnlijkheid baldadige jeugd de kantine van de plaatselijke voetbalvereniging aan de Nienoord in Leek vernield. Het dakleer van het noodgebouw was op diverse plaatsen beschadigd. Daarnaast waren voetbalschoenborstels en een muurbeugel door de vandalen kapotgemaakt.

Zuidbroek: rijden onder invloed
Gisteravond heeft de politie op de Achter de Wal in Zuidbroek een 20-jarige bestuurder van een bromfiets uit Appingedam gecontroleerd op het gebruik van alcoholhoudende drank. Bij onderzoek op het politiebureau bleek, dat de verdachte 1.0 promille alcohol in zijn bloed had.

Appingedam: snelheidscontrole
Gisteren heeft de politie op de Provincialeweg N 360 in Appingedam een snelheidscontrole gehouden. Van de 945 gecontroleerde bestuurders van motorvoertuigen reden 6 te hard; zij kregen allen een proces-verbaal.

Rottum: verkeersongeval met letsel
Gistermiddag raakte een 33 jarige bestuurster van een personenauto uit Kolham op de Usquerderweg in Rottum van de weg. Door tot nu toe nog onbekende oorzaak kwam het voertuig met het rechter voorwiel in de rechterberm van de weg terecht en belandde vervolgens tegen een in de berm staande bushaltepaal en boom. Het slachtoffer moest door de brandweer uit haar auto worden bevrijd; zij is met onbekend letsel naar het ziekenhuis overgebracht.

Uithuizen: winkeldiefstal
Gisteren heeft de politie in een supermarkt aan het Molenerf in Uithuizen een 18-jarige inwoner van Uithuizen aangehouden. De verdachte had kort daarvoor uit de supermarkt een pakje roomboter ontvreemd zonder het bij de kassa af te rekenen. Na verhoor is de man met een boete van F 375.- op vrije voeten gesteld.

Bedum: verkeersongeval met letsel
Gisteravond is een 46-jarige automobilist uit Kantens op de Eemshavenweg in Bedum met zijn voertuig van de weg geraakt. De bestuurder raakte met zijn voertuig in de linker berm, voerde een stuurcorrectie uit en kwam vervolgens in een links naast de weg gelegen sloot terecht. De brandweer heeft de verdachte uit de auto moeten bevrijden. Het slachtoffer is met onbekend letsel naar het ziekenhuis overgebracht. Hij moest een bloedproef ondergaan.

Afdeling Communicatie: 050-5995010