Politiebericht Utrecht: Eemland Noord

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 29-08-2000

Politiebericht Utrecht: Eemland noord, 09.30 uur
Halfjaarcijfers 2000 politie district Eemland noord

BAARN - Uit de halfjaar cijfers van de politie blijkt dat het aantal woninginbraken in de eerste helft van dit jaar licht is gestegen. 1999 wordt dan ook als een succesjaar gezien. Ten opzichte van 1998 blijft er bij de woninginbraken echter sprake van een duidelijke daling. Het project Samen werken aan veilig wonen is met 440 adviezen en zon 300 certificaten afgerond. De inspanning op het gebied van geweldsmisdrijven, met name bij tasjesroof, is lonend geweest. Door de aanhouding van een jeugdige dadergroep werden alle tasjesroven in Baarn opgelost. In het kader van de verkeershandhaving zijn in het eerste half jaar ruim 7.500 bekeuringen uitgedeeld. Daarnaast is het aantal ongevallen met letsel met name in Baarn op de Amsterdamsestraatweg duidelijk afgenomen.

Het aantal gepleegde woninginbraken is het afgelopen jaar gestegen in vergelijking tot dezelfde periode in 1999. Echter t.o.v. 1998 is dit nog beduidend beter (van 312 naar 264). Twaalf woninginbraken zijn opgelost. In de eerste helft van 1999 waren dit er veertien. Zowel t.a.v. de voorkoming als voor de opsporing worden alle mogelijke maatregelen genomen. Buurtonderzoek, inzet Technische recherche, alsmede vaststellen van oplossingsindicaties naast verscherpt toezicht tijdens noodhulp en wijksurveillance zullen leiden tot betere resultaten.

In het eerste half jaar werden 440 preventie-adviezen gegeven en werden 284 certificaten uitgereikt. In het eerste half jaar vonden geen inbraken plaats in gecertificeerde woningen. In de gemeenten Soest en Baarn vond van 15 december tot en met 31 januari 2000 een narooi aktie plaats als afronding van de projectperiode Samen werken aan veilig wonen. In totaal leverde dit 213 adviezen op.

Ten aanzien van geweldsmisdrijven is het aantal delicten over het eerste half jaar in vergelijking met 1999 gestegen van 87 naar 124. Ten opzichte van 1998 is er nog steeds sprake van een daling van de geweldsmisdrijven. Bijna de helft van deze misdrijven werd ook in de eerste helft van dit jaar opgelost (47%). Door het opzetten van een frequente analyse wordt getracht zicht te krijgen op de ontwikkelingen. De slachtofferkans blijft echter t.o.v. de andere districten in de regio bijzonder laag voor de vier Eemlandnoordse gemeenten.

Het aantal tasjesroof is in Eemland noord regionaal gezien niet erg hoog. Het betrof 7 delicten in de gemeente Baarn. Slachtoffers waren voornamelijk vrouwen, die de middelbare leeftijd, dan wel oudere leeftijd hadden. Door het analyseren van de straatroof, alsmede de veel voorkomende criminaliteit, posten en het samenstellen van een dadergroep werd een jeugdbende opgerold. Het betrof hier 4 verdachten in de leeftijd tussen de 14 en 17 jaar. Alle 7 delicten werden hiermee opgelost.

Net als in de regio neemt het aantal veel voorkomende delicten in het district toe. Een sterke stijging vond plaats van diefstallen af/uit auto in met name de gemeenten Soest (289) en Baarn (198), Eemnes (56) en Bunschoten (64). De aanhouding van in totaal 11 verdachten behorende tot een dadergroep in Baarn heeft geresulteerd in de oplossing van (de eerder genoemde) 7 tasjesroven, 1 woninginbraken, 3 bedrijfsinbraken, 29 autoinbraken, 2 vernielingen en 1 diefstal van een bromfiets. Naar nieuwe dader(s) en dadergroepen wordt onderzoek ingesteld. Met betrekking tot de diefstallen uit autos loopt in de gemeente Baarn als pilot het project Niets erin, niets eruit. Bij positief resultaat wordt overwogen dit project in het gehele district te laten draaien.

In het eerste half jaar zijn 7.627 bekeuringen uitgeschreven waarvan
2.866 met staandehouding. Dit is een lichte stijging t.o.v. 1999. In 34% van de gevallen is bekeurd op de beleidsthemas als gordel, roodlicht, snelheid en helm.

Het aantal letselongevallen is in het eerste half jaar(118) nagenoeg gelijk aan 1999 (116). De ongevallen doen zich voornamelijk voor in de gemeenten Soest en Baarn. In Soest betreft het voornamelijk kop-staartaanrijdingen bij het afslaan op de Birkstraat, Koningsweg en de Amersfoortseweg in Soesterberg. In Baarn is geen specifieke probleemlocatie aan te wijzen. Op de Amsterdamseweg het aantal letselongevallen teruggelopen van 5 naar 1. In de komende maanden zal door middel van analyse van de aanrijdingen over 3 jaar worden bekeken of er eventuele echte blackspots zijn.

Het aantal HALT/STOP- cliënten is over het eerste half jaar (101) beduidend hoger dan in de eerste helft van 1999 (88). Het district richt zich serieus op het afdoen van HALT/STOP waar dit mogelijk is. De doelstelling van 150 cliënten is daardoor zeker niet onrealistisch.

Ten aanzien van de beschikbaarheid en bereikbaarheid is de politie in de eerste helft van 2000 in 97,9 van de gevallen bij een prio-1 melding binnen 10 minuten ter plaatse. Dit is boven de doelstelling van 97,5%.

Bij aanrijding twee mannen gewond geraakt

BAARN - Maandagmiddag rond half twee kwam een 53-jarige bestuurder van een auto uit Hilversum vanuit de Chopinlaan gereden en stopte met onbekende reden halverwege de Drakenburgerweg. Een 37-jarige vrachtwagenchauffeur uit Baarn kwam uit tegenovergestelde richting en raakte door nog onbekende oorzaak met zijn vrachtwagen de auto van Baarnaar. Hierdoor ging de Baarnaar naar links en ramde een personenauto met een 45-jarige inwoner uit Baarn.Ten gevolge van deze aanrijding reed de vrachtwagenchauffeur via een boom langs de weg tegen een lantaarnpaal en een andere boom de tuin van een bewoner van de Drakenburgerweg in. Beide mannen werden met onbekend letsel per ambulance overgebracht naar ziekenhuis Molendael in Baarn. De derde bestuurder bleef ongedeerd.

Verbaal voor openbare dronkenschap

BAARN Maandagavond werd op de Lt. Generaal van Heutszlaan een 45-jarige man uit Bilthoven op het fietspad aangetroffen. De man was door het vele alcoholgebruik de weg kwijt geraakt. Een door de politie bestelde taxi werd door hem geweigerd. Hij koos er voor om lopend, maar wel met een proces verbaal op zak, zijn weg te vervolgen.

Slotavond Gildefeesten rustig verlopen

SOEST De maandagavond gehouden drive-in-show is zonder noemenswaardige problemen verlopen. Dit was mede te danken aan de inzet van politie, een tweetal politiemedewerkers te paard en het personeel van een door het Gilde ingehuurd beveiligingsbedrijf. Zon 1000 jonge bezoekers waren op het festijn afgekomen.