Federale Regering garandeert rechten voor adoptiekind niet

Datum nieuwsfeit: 29-08-2000

---

Onderwerp: Federale Regering garandeert de kinderrechten voor het adoptiekind niet.
Auteur: Tim DEVOLDER
E-mail: (efrc@pandora.be)
Bedrijf: European Foundation for the Rights of Children Adres: Rijksweg 6
Plaats: 8520 Kuurne
Tel.: 0478/74.29.17
Fax: 056/72.38.78

De secretaris-generaal van de European Foundation for the Rights of Children heeft Zijne Majesteit Koning Albert II op de hoogte gebracht over de werking van de Federale Regering inzake de huidige adoptiewetgeving.

De secretaris-generaal van deze internationale vereniging, erkend via Koninklijk Besluit (16/12/99), heeft klacht neergelegd bij Zijne Majesteit Koning Albert inzake de lakse houding van de Federale Regering met betrekking tot de huidige adoptiewetgeving. Deze neemt het niet dat de Federale Regering geen initiatieven heeft genomen om de kinderrechten te garanderen voor het adoptiekind.

Op dinsdag 22 augustus 2000 heeft de European Foundation for the Rights of Children een telefonisch gesprek gehad met de Vlaamse openbare instelling Kind & Gezin. Via deze instelling hebben wij vernomen dat een echtpaar, echtgenoot 65 jaar en echtgenote 45 jaar, pogen om een Cambodjaan kind op privi initiatief te adopteren. Momenteel verblijft het echtpaar in Cambodja om de nodige documenten te verkrijgen.

Hierbij willen wij toch benadrukken dat Kind & Gezin aan dit echtpaar geen beginseltoestemming heeft uitgereikt. Aangezien de Vlaamse overheid, ook in beroep weigert een attest af te leveren aan deze ouders is het onaanvaardbaar dat de huidige wetgeving toelaat dat deze ouders toch nog een kind kunnen adopteren.

Eveneens zal vandaag in het VTM programma Telefacs een reportage worden gebracht waarbij dezelfde procedure is gebruikt om een kind te adopteren uit Kazakstan. Hierbij willen wij opmerken dat deze ouders geen attest verkregen hebben om een kind te adopteren.

Wij voelen ons verplicht om tegen deze wantoestanden te reageren. Daarom zal er vandaag een schrijven worden gericht naar Zijne Majesteit Koning Albert II om deze wantoestanden in zijn land aan te kaarten. Eveneens is het dossier overgemaakt aan de bevoegde Minister van Justitie, de heer Marc Verwilghen, Minister van Buitenlandse Zaken, de heer Louis Michel, de heer Ambassadeur van Cambodja en Mevrouw Ankie Vandekerckhove,
Kinderrechtencommissaris van Vlaanderen.

We eisen van de Federale Regering dat deze op korte termijn een tussenoplossing zouden zoeken om deze vorm van privi-adoptie niet meer mogelijk te maken. Eveneens wensen wij dat de Regering zo spoedig mogelijk hun "ontwerp van wet" dat de adoptieregeling beschrijft zullen indien bij de Kamer van Volksvertegenwoordigers en de Senaat.

---