Abvakabo FNV ziet kansen voor Masiun te Assen

Datum nieuwsfeit: 29-08-2000
FNV

ABVAKABO FNV ziet kansen voor Masiun te Assen
Regio Noord - (groningen@fnv.nl)

ABVAKABO FNV wil dat de activiteiten en het personeel van de pas failliet verklaarde stichting Masiun overgaan naar de CAD Drenthe en AVG Groningen. Door het faillissement dreigt omstreeks een dozijn banen verloren te gaan. Daardoor stagneert ook de hulpverlening aan een grote groep met name Molukse verslaafden. Bestuurder William Moorlag van ABVAKABO FNV regio Noord vindt het verlies van werkgelegenheid en het teloor gaan van de specifieke hulpverlening en know how van de stichting ongewenst.

Specifieke methodiek
Overgang van personeel en activiteiten van Masiun naar de instellingen CAD Drenthe en AVG Groningen is volgens ABVAKABO FNV goed mogelijk en snel te realiseren. AVG Groningen en CAD Drenthe bereiden een fusie voor. Masiun zou ook deelnemen in dit fusieproces, maar moest hier enkele weken geleden uitstappen wegens financiële perikelen. Dat neemt niet weg dat de hulpverlening van Masiun goed aansluit bij, en toegevoegde waarde heeft voor CAD Drenthe en AVG. Masiun hanteert een specifieke succesvolle hulpverleningsmethodiek voor met name de Molukse doelgroep, maar ook verslaafden van andere etnische afkomst.

Overbrugging
ABVAKABO FNV vindt dat de hulpverlening aan de doelgroep van Masiun hoe dan ook moet worden gecontinueerd. De aanwezige know how van het personeel moet niet verloren gaan. ABVAKABO FNV vindt dat alles op alles gezet moet worden om het personeel collectief onder te brengen in de nieuwe gefuseerde stichting van AVG en CAD Drenthe. ABVAKABO FNV vindt verder dat de subsidieverleners, de gemeenten Assen en Ooststellingwerf, voor de korte termijn een overbruggingsfinanciering beschikbaar moeten stellen. Vanaf 2001 zouden de subsidiegelden van Masiun, tezamen met het personeel, overgeheveld moeten worden naar de dan gefuseerde organisatie van AVG en CAD Drenthe. ABVAKABO FNV zal dit aan de orde stellen in het fusie-overleg dat wordt gevoerd met de AVG en CAD Drenthe. Verder heeft ABVAKABO FNV inmiddels een brief naar de curator van Masiun gezonden, waarin wordt gepleit voor overgang van activiteiten en personeel van Masiun naar CAD Drenthe en AVG.

Nadere informatie:
William Moorlag, regiobestuurder ABVAKABO FNV te Groningen Tel. 050-5240101, of 06-51218417

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/noord.