NVM verhindert transparantie woningmarkt

Datum nieuwsfeit: 29-08-2000
Consumentenbond

Onderzoek consumentenorganisaties: makelaars te duur

NVM verhindert transparantie woningmarkt

Er is te weinig concurrentie tussen woningmakelaars. Hun tarieven zijn niet of nauwelijks gedaald, ondanks de sterk gestegen huizenprijzen en de toename van het aantal transacties. Daarnaast blijkt slechts de helft van de makelaars bereid met consumenten over de tarieven te onderhandelen. De makelaars verenigd binnen de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) hanteren de hoogste tarieven. Verder werken zij door het gebruik van een onderling uitwisselingssysteem meer samen dan dat zij elkaar beconcurreren. Hierdoor wordt de transparantie van de woningmarkt onnodig tegengehouden.

Deze conclusies trekken de 'vereniging ...

Bent u abonnee? Klik hier om uw wachtwoord op te geven.
Wilt u nu snel binnen tien minuten abonnee worden? Klik dan hier.

Klik hier om het volledige persbericht te lezen