Subsidie voor Europees mediaproject van SIA

Bedrijfsfonds voor de Pers

Stichting Integratie Allochtonen ontvangt subsidie voor Europees mediaproject
29-aug-00
Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een uitkering van maximaal 80.000,- beschikbaar te stellen aan de Stichting Integratie Allochtonen, voor onderzoek in het kader van het Europees Multicultureel Magazine Media Project (EM3). Dit project beoogt racisme te bestrijden via de Europese media door de berichtgeving voor en over allochtonen te verbeteren.
Het multicultureler worden van de samenleving aan de ene kant en het grensoverschrijdende karakter van racisme en vreemdelingenhaat aan de andere kant, is voor de EU aanleiding geweest dit project te starten. Met dit project beoogt de EU een structureel, Europees netwerk te doen ontstaan van gedrukte, multiculturele media die nieuws, ervaringen en good practices kunnen uitwisselen. Dit samenwerkingsverband tussen allochtone media vindt in eerste instantie plaats door onderlinge uitwisseling van journalisten, redacteuren en kopij. Voor Nederland is het de bedoeling dat de Landelijke Allochtonenkrant aan deze uitwisseling zal deelnemen. De resultaten van het project zullen worden opgenomen in een online database, waarvan alle vertegenwoordigers van de Nederlandse persmedia gebruik kunnen maken. De Stichting Integratie Allochtonen, die ten doel heeft de integratie van allochtonen in de Nederlandse samenleving te stimuleren, vraagt met name financiering voor het onderzoeksgedeelte van dit project, onder meer het onderzoeken van de samenwerkingsmogelijkheden tussen redacties en onderzoek ten behoeve van het opzetten van de internetdatabase. Het besluit tot het inwilligen van de aanvraag is gebaseerd op de overweging dat voor bepaalde groepen in onze samenleving informatie-achterstand is ontstaan door het ontbreken van voldoende informatiebronnen in de eigen taal en doordat Nederlandse kranten vaak minder toegankelijk voor hen zijn en/of de berichtgeving door hen als te eenzijdig wordt ervaren. In het EU-project en daarmee in het onderzoek van het SIA staat vooral de berichtgeving over minderheden centraal. Hoewel in beginsel alleen allochtone media aan dit project deelnemen, kunnen ook de reguliere media van dit project profiteren door kennis te nemen van de rapportages en het raadplegen van de op te zetten online database. Het te ondersteunen onderzoek kan daarmee naar de mening van het Bedrijfsfonds een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de berichtgeving voor en over minderheden en daarmee aan de toegankelijkheid en pluriformiteit van de Nederlandse pers.

omhoog
informatie