Novem energiebesparingsadvies huishoudelijke apparaten

Datum nieuwsfeit: 29-08-2000
Novem

Programma Apparaten, Gedrag en EPA

Energiebesparingsadvies voor huishoudelijke apparaten en verlichting

1. Opzet / reden project

Het Programma Apparaten, Gedrag en EPA richt zich op de ontwikkeling van een gedragsadvies met betrekking tot huishoudelijke apparaten. Daarbij gaat het zowel om aankoop- als gebruiks-gedrag. De bewuste keuze voor apparaten is ingegeven door het feit dat de aanwezigheid van apparaten goed geconstateerd kan worden en dat het daarmee uitgebrachte advies concreet kan zijn. Het advies kan als module aan EPA gekoppeld worden, maar is ook separaat te gebruiken.

Bent u geïnteresseerd in het energieverbruik van uw woning en meer in het bijzonder in het verbruik van uw elektrische apparaten? Dan is het te ontwikkelen energiebesparingsadvies een instrument om inzicht te krijgen in dat verbruik en in de mogelijkheden tot besparing.

Bent u werkzaam in de installatiebranche of bij een energiebedrijf of verkoopt u elektrische huishoudelijke apparaten en verlichting? Dan is het te ontwikkelen energiebesparingsadvies een instrument om de contacten met uw klanten te verstevigen.

2. Adviseren op maat

Het energiebesparingsadvies voor apparaten en verlichting heeft een vergelijkbare opzet als het Energieprestatieadvies (EPA), dat per 1 januari 2000 is geïntroduceerd. In deze opzet kan een huishouden een adviseur vragen om energiebesparende tips. In het gedragsadvies krijgt het huishouden na de adviesaanvraag een korte vragenlijst toegestuurd, welke hoofdzakelijk de adviesbehoefte peilt. Aan de hand van de ingevulde vragenlijst en het daaropvolgend bezoek van de adviseur worden tips opgesteld alsmede inzicht gegeven in de mogelijke energiebesparing die deze tips kunnen opleveren. Het gaat dus om maatwerk: de tips en de besparingen variëren per huishouden en per woonsituatie. Door deze individuele benadering heeft deze opzet een bijzondere plek temidden van alle andere voorlichting aan huishoudens over energiebesparing.

3. Om wat voor tips gaat het?

Het energiebesparingsadvies bestaat uit een reeks tips over de aanschaf en het gebruik van huishoudelijke apparaten en verlichting. Gedacht kan worden aan de aanschaf van een energiezuinige variant, de opstelling van een apparaat en de afstelling ervan. Er worden alleen tips gegeven die voor het betreffende huishouden - op eigen aangeven - relevant zijn.

Bij de onderwerpen die in de vragenlijst en het advies aan de orde komen, kan gedacht worden aan koel-/vriesapparatuur, wasmachine, wasdroger, afwasmachine, kookapparatuur, geluidsapparatuur en verlichting.

4. Aanpak

Uit de mogelijke gedragsalternatieven zijn - op basis van literatuur en van ervaringen van Eco-teamleden - die opties geselecteerd die uit oogpunt van veranderbaarheid van gedrag en omvang van het energiebesparend effect de grootste kans op succesvolle opvolging van het advies opleveren. De geselecteerde alternatieven zijn in een uitgebreide vragen- en adviezenlijst verwerkt, die tijdens een workshop met ervaren EPA-adviseurs is gepresenteerd. Na verwerking van de reacties van de workshopdeelnemers is het aangepaste advies getest op begrijpelijkheid en bruikbaarheid bij enkele consumenten en EPA-adviseurs, hetgeen heeft geleid tot een herzien ontwerp. Het testen van het concept gedragsadvies op grotere schaal zal in het najaar van 2000 plaatsvinden. Na het beschikbaar komen van de bevindingen van deze tests, zal het ontwerp definitief worden gemaakt.

Contactpersonen:

* Annemie Loozen, programma-adviseur, tel. 046-4 202282, fax 046-4528260

* Diana Uitdenbogerd, programma-adviseur, tel. 030-2393783, fax 030-2316491

* Cees Egmond, programma-adviseur, tel. 030-2393623, fax 030-2316491
Relevante web sites:

* US Environmental Protection Agency

* Group for Efficient Appliances (GEA)

* Energielabel.nl