'MacDonalds maakt gebruik van kinderarbeid'

Datum nieuwsfeit: 29-08-2000
FNV

MacDonalds maakt gebruik van kinderarbeid
mondiaal - (marjan.brunner@fnv.nl)

Fastfoodketen MacDonalds maakt gebruik van kinderarbeid. Chinese kinderen van nog geen 14 jaar maken speelgoed dat klanten bij een Happy Meal cadeau krijgen. De kinderen verdienen, per werkdag van gemiddeld 16 uur, zo'n 7 gulden. Net genoeg om zo'n menu te kunnen kopen. Met speeltje. Gisteren maakte de Hong Kongse krant de South China Morningpost bekend dat MacDonalds gebruik maakt van kinderarbeid. Nederlandse kranten hebben dit ook opgepikt. De kinderen moeten speeltjes maken die cadeau gegeven worden bij de kindermenu's van de fastfoodgigant. Het speelgoed wordt gemaakt door het bedrijf City Toys Ltd. in de Chinese economische zone Shenzhen. Kinderen werken daar voor 44 cent per uur onder erbarmelijke omstandigheden. Zij maken miniatuurtjes van stripfiguren als Snoopy en Winnie de Pooh. Vivian Foo, woordvoerder van Simon Marketing uit Hong Kong, de leverancier van MacDonalds, ontkent dat er sprake is van kinderarbeid. Hij zegt dat er elke maand gecontroleerd wordt. Toen de Hong Kongse CIC, Christian Industrial Commitee, onaangekondigd een controle uitvoerde kwamen zij tot een heel andere conclusie. Volgens hen werken er zo'n 400 minderjarigen bij City Toys, een kwart van het totale aantal werknemers. De South China Morningpost meldde verder nog dat de kinderen op slaapzalen met nog 14 andere kinderen slapen. Ze slapen daar in houten stapelbedden, zonder matras. Deze ruimtes zijn vaak niet groter dan 30 vierkante meter. Volgens de krant moeten ze om de accommodatie te kunnen betalen, ruim 40 uur werken.

Het bericht is vandaag bevestigd door de HKCTU, de Hong Kong Confederation of Trade Unions, een zusterorganisatie van de FNV. De HKCTU is de grootste onafhankelijke vakbond in Hong Kong, met zo'n 145.000 leden. FNV steunt de HKCTU, zowel moreel als financieel, in haar strijd voor de verbetering van arbeidsomstandigheden in Hong Kong en China. Annie van Wezel, beleidsmedewerker Azië en Midden-Oosten bij FNV Mondiaal: "We onderhouden al jaren een hartelijke relatie met de HKCTU. Het is heel goed dat er onafhankelijke vakbonden en organisaties zijn die erop toezien dat multinationals geen kinderen inhuren als goedkope arbeidskrachten, en dat de arbeidsomstandigheden acceptabel zijn. We zeker blijven samenwerken met deze vakbond". In Hong Kong zijn diverse protestacties georganiseerd bij MacDonalds op de stoep. Zo willen een groep arbeidsrechten- en milieuactivisten een boycot van MacDonalds vanwege het gebruik van kinderarbeid door de fastfoodketen. De FNV zal stappen ondernemen om de schendingen van de mensenrechten bij MacDonalds aan de kaak te stellen. We houden u op de hoogte.

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/mondiaal.