Amazon annonceert nieuwe site voor Franse markt

Datum nieuwsfeit: 29-08-2000

TCC REPUTATIONS

Amazon annonceert wereldwijd nieuwe site voor de Franse markt

AMAZON ANNONCEERT NIEUWE SITE VOOR DE FRANSE MARKT WERELDWIJD

Amazon.fr is de derde Europese site van Amazon en het laatste voorbeeld van de wereldwijde expansie van Amazon.com.

PARIJS.29 augustus, 2000.
Internetbedrijf Amazon.com (www.amazon.com) annonceert vandaag de lancering van Amazon.fr op donderdagochtend a.s.. Amazon.fr is een Franstalige site speciaal voor klanten in Frankrijk en voor Franstalige klanten in de rest van de wereld. Amazon maakte dit vanmorgen bekend op een persconferentie in Parijs.

Amazon.fr is de derde Europese site van Amazon na Amazon.co.uk en Amazon.de in 1998. De Franse site is opgebouwd uit vier winkels: boeken, muziek, video en DVD en bevat een brede selectie van zowel Franse als internationale titels.

'We zijn de tienduizenden Franse klanten die de afgelopen vijf jaar op Amazon.com hebben gewinkeld dankbaar,' aldus Jeff Bezos, oprichter en CEO van Amazon.com. 'Met deze site maken we de koopervaring -met onze nadruk op klantenservice-, toegankelijk voor Franstalige klanten.'

'Het is een uitdaging om de gebruikers in Frankrijk dezelfde ervaring te bieden als 23 miljoen klanten wereldwijd, rekening houdend met de behoeften van de Fransen en alle Franstaligen wereldwijd,' aldus Denis Terrien, General Manager van Amazon.fr.

Amazon.fr bedient niet alleen het groeiende aantal online shoppers in Frankrijk, maar ook Franstaligen in Canada en de rest van de wereld.

'Franse ontwerpers hebben de nieuwe site gebouwd. Het is de eerste site met Franse literatuur, muziek, film en cultuur die wereldwijd snel en gemakkelijk toegankelijk is,' aldus Diego Piacentini, senior vice president and general manager international bij Amazon.com. 'Door de universele focus op de wensen van de klant leggen we de nadruk op zaken als selectie, prijs, service en gemak. Dit zijn de pilaren in onze Franse onderneming,' voegt hij toe.

De klantenservice wordt afgehandeld via het pan-Europese klantenservicecentrum in Den Haag, waar Franstaligen contact hebben met de klanten van Amazon.fr.

Over Amazon.fr
Amazon.fr is eigendom van de internationale verkooporganisatie Amazon.com International Sales N.V., die ook verantwoordelijk is voor de operatie. Amazon.fr wordt in Frankrijk ondersteund door het hoofdkantoor in Guyancourt waar de operatie en administratie plaatsvinden en door een groot distributiecentrum in Orleans, een buitenwijk in Parijs.

Over Amazon.com
Amazon.com (Amazon.com, Inc. en haar dochterondernemingen) is de grootste muziek-, DVD-, video- en boekhandel online. Amazon.com opende haar deuren op internet in juli 1995. Naast de grootste selectie aan producten, biedt Amazon.com sinds kort ook online veilingen en gratis elektronische wenskaarten. Amazon.com wil .s werelds meest klantgerichte bedrijf zijn, waar klanten alles kunnen vinden wat ze online willen kopen. Amazon.com noteert meer dan achttien miljoen unieke producten in de categorieën boeken, cd.s, speelgoed, elektronische apparaten, video.s, DVD.s, gereedschappen, tuin- en patiobenodigdheden, keukenproducten, software en videospelletjes. Via de zogenaamde zShops kan ieder bedrijf of particulier elk product verkopen aan de 23 miljoen klanten van Amazon.com en via Amazon.com Payments kunnen verkopers creditcardtransacties uitvoeren, waardoor offline betalingen achterwege kunnen worden gelaten. Het bedrijf werkt ook samen met sothebys.amazon.com, de voornaamste veilingsite voor kunst, juwelen en collectors items.

Amazon.com heeft drie internationale websites: www.amazon.co.uk, www.amazon.de. en www.amazon.fr. Het heeft ook een online filmdatabase (www.imdb.com): een uitgebreide bron van informatie over meer dan 220.000 films, entertainmentprogramma.s, 800.000 acteurs en filmmakers vanaf het begin van de film in 1892 tot 2003.

Amazon Anywhere is leider in mobiele e-commerce en geeft wereldwijd toegang tot Amazon.com, Amazon.co.uk en Amazon.de via persoonlijke digitale assistenten (PDA.s) en via draadloze internettoestellen die gebruik maken van HDML of Wireless Application Protocol (WAP).

Amazon.com investeert in e-commerce marktleiders die proberen het leven van de klanten te vergemakkelijken door winkelen eenvoudiger en handiger te maken:

. Greenlight.com is het enige bedrijf dat kopers van auto.s controle biedt op online autohandel met service en steun van lokale dealerschappen.
. Drugstore.com is een online handels- en informatiebron op het gebied van gezondheid, verzorging, persoonlijke verzorging en farmacie. . Pets.com is marktleider voor huisdierenproducten en biedt nuttige informatie en service.
. Homegrocer.com is de eerste volledig geïntegreerde internetkruidenier met thuisbrengservice.
. Gear.com biedt merksportkleding aan tegen twintig tot negentig procent van de winkelprijs.
. Ashford.com is marktleider in luxe- en relatiegeschenken en de grootste online winkel in horloges en sieraden. . Audible NV is marktleider in, door internet geleverde, ingesproken audio voor PC-gebruik voor het afluisteren van AudibleReady draagbare geluidsinstallaties op www.audible.com.
. eZiba.com is marktleider op internet in handgemaakte producten uit de hele wereld.
. De start-up WineShopper.com biedt de consument online toegang tot de grootste wijnselectie ter wereld.
. NextCard NV is een verstrekker van consumentenkrediet via internet; www.nextcard.com.
. Kozmo.com is marktleider in 'e-mmediate' internet-tot-deur brengservice www.kozmo.com.
. Daarnaast heeft Amazon.com een belang in WeddingChannel.com. Deze site brengt marktleidende cadeauwinkels samen om te helpen bij het vinden van de juiste huwelijksgeschenken.

- EINDE -

Noot voor redacties