CDA wil debat met Zalm over invoering Euro

Datum nieuwsfeit: 29-08-2000

CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA wil debat met Zalm over invoering Euro

Het CDA wil dat al twee weken vóór de introductie van de euro eurobiljetten onder het publiek worden verspreid (het zogenaamde 'front loading'). De consument kan dan wennen aan de eurobiljetten én kan er direct mee betalen in winkels. Deze wens is door de Tweede Kamer ook uitgesproken in een - voor het zomerreces - breed aangenomen motie. Zalm gaf toen aan deze motie niet uit te willen voeren. Het CDA neemt daar geen genoegen mee.

CDA-kamerlid Joop Wijn: 'De kans is groot dat de invoering van de euro een chaos wordt. Elke winkel moet 20 tot 30 keer zoveel wisselgeld als normaal in de zaak hebben. Door de eurobiljetten eerder ter beschikking te stellen, kan dit worden voorkomen. Dit betekent een aanzienlijke kostenbesparing en verkleint de risico's voor het Midden en Klein Bedrijf.'

In de uitvoering van dit voorstel ziet Wijn weinig problemen: 'Het is net alsof je op vakantie gaat. Je haalt het nieuwe geld van tevoren bij de bank, en dat kun je vervolgens vanaf 1 januari 2002 gaan gebruiken.'

De Tweede Kamer heeft vlak voor het zomerreces aan minister Zalm gevraagd om eerdere verspreiding van eurobiljetten in Europees verband aan de orde te stellen. Maar minister Zalm weigerde om dit te doen en legde de motie, - waar de hele Kamer behalve de VVD voor had gestemd - , naast zich neer. Op 9 en 10 september is er een Europese Top, waarop dit onderwerp wéér aan de orde komt. Het CDA heeft vandaag bij de Regeling van werkzaamheden een debat over deze kwestie aangevraagd.

Wijn: 'Minister Zalm moet zich realiseren dat hij democratisch genomen besluiten moet uitvoeren. Wij willen met het debat bereiken, dat Zalm het Nederlandse standpunt - eurobiljetten twee weken voor introductie in omloop - in Europa zal verdedigen. Anders laat Zalm het Nederlandse MKB in de steek en zal een chaos in de winkels het gevolg zijn.'

Woordvoerder: Joop Wijn

Voor verdere informatie:Jack de Vries, voorlichter, tel. 06-53714623.

29 aug 00 16:45