Parlementariers willen openheid over kernwapens op Volkel

Datum nieuwsfeit: 29-08-2000

Parlementariers willen openheid over kernwapens op Volkel

Den Haag, 29 augustus 2000 - Veel Nederlandse parlementariers zeggen op de hoogte te zijn van de aanwezigheid van kernwapens op de vliegbasis Volkel. En vele van hen zijn bovendien van mening dat de Nederlandse burgers recht hebben op openheid daaromtrent.

Dat bleek vanochtend tijdens een aktie op het Binnenhof, waar medewerkers van Akties Tegen Kernwapens een inschrijfbureau voor kamerleden hadden ingericht. De parlementariers konden zich daar aanmelden als deelnemer aan de burgerinspektie van vliegbasis Volkel, die op 1 oktober zal plaatsvinden.
Eventuele deelname aan de burgerinspectie zou bij enkele fracties in hun ochtendvergadering worden besproken. Zodra er feitelijke toezeggingen zijn van kamerleden om aan de burgerinspektie deel te nemen, zal dat aan de media worden gemeld.

De aktie van vandaag had ten doel de parlementariers te wijzen op de in Nederland (op vliegbasis Volkel) aanwezige atoomwapens. Hoewel deze aanwezigheid officieel wordt bevestigd noch ontkend, zijn er voldoende bewijzen voor de aanwezigheid van deze massavernietigingswapens op Nederlands grondgebied.
(zie fact-sheet op website www.ddh.nl/vrede/kernwapens)

Deze politiek van stilzwijgen en geheimhouding valt te kenschetsen als ondemocratisch. Daarom worden politici nu benaderd met de vraag om openheid van zaken te geven aan de burger.

De vraag die vandaag werd gesteld aan de binnenkomende kamerleden en enkele ministers luidde: 'Bent u op de hoogte van de aanwezigheid van kernwapens op Nederlands grondgebied?'
En na een over het algemeen bevestigend antwoord volgde de vraag: 'Vindt u ook niet dat de burgers recht hebben op openheid over deze aanwezigheid?'
Tot verrassing van de aktivisten werden beide vragen door vrijwel iedereen beantwoord met een ja.

Op 1 oktober vindt op vliegbasis Volkel een groots opgezette burgerinspektie plaats, om openheid te krijgen over aantal, aard en precieze ligging van de Amerikaanse kernwapens op de vliegbasis. De leuze luidt: Alle kernwapens de wereld uit, te beginnen uit Volkel!

Alle Nederlandse parlementariers ontvingen al voor het zomerreces een verzoek om te bevorderen dat er volledige openheid komt over de massavernietigingswapens op vliegbasis Volkel.

Op 2 september wordt door Akties Tegen Kernwapens en Onkruit Vergaat Niet tijdens de open dag van vliegbasis Volkel een speurtocht georganiseerd naar kernwapens.

Uitvoerige informatie over deze en andere akties tegen kernwapens op de website www.ddh.nl/vrede/kernwapens

Noten voor de pers:

Voor vragen en informatie: Akties Tegen Kernwapens (ATK), werkgroep Burgerinspectie: Rob Boogert, 070-3890235,
Spijkermakerstraat 28, 2512 ES Den Haag
Elise Leijten 020-6650273 of 06-51152499. E-mail: (bries11@euronet.nl)

Algemene info over kernwapens: Karel Koster (AMOK en Werkgroep Eurobom): 030-2714376 / 030-2722594, E-mail: (k.koster@inter.nl.net).

Meer over (akties tegen) kernwapens: www.ddh.nl/vrede/kernwapens

Omslag - Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling - (omslag@omslag.nl) Postbus 81 - 5600 AB Eindhoven - Tel. 040-2910295
Stuur ons geen attachments (MS-Wordbestanden). Alleen platte tekst.