Voorzitter Acht Mei Beweging gaat bij Hervormde Kerk werken

Datum nieuwsfeit: 29-08-2000
Acht Mei Beweging

Persberichten van de Acht Mei Beweging:

Persbericht, Utrecht,

29 augustus 2000

Henk Baars gaat bij de Hervormde Kerk werken

Henk Baars, voorzitter van de Acht Mei Beweging, heeft per 1 oktober een functie aanvaard bij de Hervormde Diaconie te s-Gravenhage. Totnogtoe was hij kerkelijk opbouwwerker en dekenaal coördinator in het dekenaat Haarlem van het gelijknamige bisdom. Daar en in de rest van de Nederlandse Kerkprovincie bestond geen perspectief meer op een ander dienstverband.

Diverse pogingen om een nieuwe uitdaging aan te gaan, werden in laatste instantie door de bisschop respectievelijk apostolisch administrator geblokkeerd. De reden was Baars' voorzitterschap van de Acht Mei Beweging. In een aantal gevallen werd hem gevraagd af te zien van zijn voorzitterschap.

Ondanks het door de rooms-katholieke kerkleiding verkondigde streven naar dialoog worden afwijkende opvattingen in de praktijk niet getolereerd. Dat dit ten koste gaat van de kwalitatieve bezetting van kerkelijke functies wordt niet beseft, dan wel op de koop toe genomen. Zo wordt de missie van de kerk schade berokkend.

Het dagelijks bestuur van de Acht Mei Beweging.