Herdenking twintig jaar Solidarnosc op EVP-top

Datum nieuwsfeit: 29-08-2000

Persbericht drs Wim van Velzen

Herdenking twintig jaar Solidarnosc - 29 augustus 2000

Tijdens de Top van EVP-Partijleiders in Gdansk werd het twintigjarig bestaan van Solidarnosc herdacht, waarbij Wim van Velzen als vice-voorzitter van de EVP-partij aanwezig was. Solidarnosc werd op 31 augustus 1980 opgericht en verenigde allen in zich die tegen het communistische regime in Polen waren. Deze Poolse vakbond groeide binnen korte tijd uit tot een massabeweging van meer dan 10 miljoen leden.

De herdenking werd tevens gekenmerkt door de botsing van verschillende werkelijkheden, aldus Van Velzen. Tien jaar lang was Solidarnosc een oppositiebeweging, één tegen het communistische bewind, geïnspireerd door de Poolse Paus Karol Wojtyla, maar nu is men sterk verdeeld en is het ledenaantal drastisch teruggelopen. Zonder af te doen aan de historische betekenis van Solidarnosc heeft zij veel van haar glans en dynamiek verloren.