Meldingsplicht Alkmene-appelen opgeheven

Vindplaats 2
TuinbouwNet

Meldingsplicht Alkmene opgeheven

De meldingsplicht voor de handel in appelen van het ras Alkmene is per 30 augustus opgeheven. Dat meldt het Productschap Tuinbouw.

Voor Elstar, Elan en Cox's Orange Pippin is de meldingsplicht nog steeds van kracht. Dat betekent dat iedereen die appelen van de variëteiten van deze rassen verhandelt, nog wel verplicht is deze voor verhandeling te melden bij het Kwaliteits-Controle-Bureau (KCB).

De meldingsplicht is bedoeld om te voorkomen dat onrijp fruit in de winkel terecht komt. Als het KCB een melding krijgt, controleert het de vruchten op rijpheid. De goedgekeurde partijen zijn gemerkt met een sticker. Als de meldingsplicht van kracht is en het KCB treft bij de handel partijen zonder sticker aan, dan deelt het KCB een bekeuring uit.

Partijen Alkmene zullen vanaf nu nog wel steekproefsgewijs gecontroleerd worden.