Politiebericht Groningen

Woensdag 30 augustus 2000

Dagelijkse berichten

Groningen: woninginbreker gepakt
Op de Vismarkt werd een 28-jarige man zonder vaste woonplaats opgepakt, nadat hij betrapt was bij de diefstal uit een supermarkt. De verdachte probeerde batterijen te stelen , maar werd door een medewerker van de supermarkt betrapt. Nadat de man was overgedragen aan de politie bleek hij nog meer gestolen goederen bij zich te dragen. Deze goederen bleken afkomstig van een woninginbraak aan de Oude Ebbingestraat. De bewoners hadden daarvan net melding gemaakt bij de politie. De verdachte is ingesloten.

Groningen: gestolen auto
Een 23-jarige stadjer is gistermiddag op de Goudsbloemstraat aangehouden. De man reed in gestolen auto en kon niet verklaren hoe hij aan de auto is gekomen. Aan het bureau bleek bovendien dat de verdachte nog 14 dagen celstraf moest uitzitten. Hij is ingesloten.

Groningen: heling
Een 20-jarige student uit de stad moest het kopen van ene fiets op straat duur betalen. Agenten zagen dat ze voor f 25- een fiets kocht van een 43-jarige zwerver. Agenten hielden beiden aan en de vrouw moest de fiets op het bureau achterlaten. Ze kreeg een proces verbaal. Ook de zwerver werd na een proces verbaal heengezonden.

Groningen: inval in drugspand
De politie heeft gisteravond een inval gedaan in een drugspand aan de Menadostraat. Naar aanleiding van klachten over drugs activiteiten en na het afvangen van een tweetal gebruikers betrad de politie de woning. Daar werden twee bezoekers en de 33 en 30 jarige bewoner aangetroffen. In de woning vond de politie een kleine hoeveelheid drugs en gebruikersartikelen. Deze goederen werden in beslag genomen. De beide bewoners zijn ingesloten.

Groningen: lastige klant
Een 26-jarige Groninger is afgelopen nacht ingesloten in een politiecel. De man had bezoekers van een café aan de Grote Markt lastig gevallen. Toen hij door medewerkers van het bedrijf daarop werd aangesproken bedreigde hij hen. Uiteindelijk kon het personeel de man overdragen aan de politie. Hij is ingesloten.

Groningen: buurtbewoners pakken inbreker
Een groepje buurtbewoners van de Tuinstraat zagen afgelopen nacht kans een 38-jarige inbreker uit de stad te grijpen. De verdachte probeerde een woning binnen te komen. De bewoners zagen kans de man bij zijn vlucht te achterhalen. Hierbij bedreigde de verdachte de boevenvangers met een mes. Uiteindelijk kon hij aan de aanwezige agenten worden overgedragen. De verdachte is ingesloten.

Grootegast: winkeldief aangehouden
Een personeelslid van een drogisterij aan de Hoofdweg in Grootegast zag dinsdagmiddag dat een 48-jarige man cosmetica en een puntenslijpers wegnam. Buiten sprak ze de man aan op de diefstal die de goederen afgaf maar daarop wegfietste. Het personeelslid zette met behulp van een buurman de achtervolging in en de man werd staande gehouden en overgedragen aan de politie. Na verhoor kreeg de man een boete van f 300.-.

Gaarkeuken: twee aanrijdingen na elkaar
Een 41-jarige automobilist uit Grijpskerk reed dinsdagavond op het Hoendiep NZ in Gaarkeuken tegen een in de berm geparkeerde kraan aan. Zijn auto raakte zwaar beschadigd. De man blies een promillage van
1.35. Korte tijd na dit ongeval reed een 58-jarige automobilist uit Grijpskerk tegen een in de oprit staande personenauto op en kwam vervolgens tot stilstand tegen een boom. De man en zij 57-jarige inzittende werden met lichte verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. De politie stelt een nader onderzoek in naar de toedracht van beide ongevallen.

Adorp: autoinbraken
Dinsdagnacht werd in Adorp geconstateerd dat er op de Onder de Wieken in Adorp een auto was opengebroken. Bij onderzoek bleken er nog drie autos te zijn opengebroken. De politie stelt een nader onderzoek in.

Wildervank: tak van oude boom blokkeert Nijverheidsstraat Een volgens de overlevering 300 jaar oude beuk die staat naast de Nijverheidsstraat in Wildervank heeft dinsdagavond een tak verloren. De afgevallen tak versperde de volledige rijbaan maar raakte geen personen of zaken. De brandweer werd opgeroepen om de tak van de weg te verwijderen.

Delfzijl: twee vrouwen van tas beroofd
Twee vrouwen uit Delfzijl zijn dinsdagmiddag tussen 17.00 en 18.00 uur beroofd door een nog onbekende man die de dames de tas afhandig maakte. Een 84-jarige vrouw uit Delfzijl werd op de Wilhelminaparkvijver aangesproken door de man met de vraag of zij een vuurtje had, Daarop pakte de man de handtas uit haar rollator en verdween op de fiets. Op het Ganzenerf werd een 68-jarige vrouw uit Delfzijl door vermoedelijk dezelfde man aangesproken. Hij pakte haar boodschappentas af en fietste weg. De politie stelt een onderzoek in.

Delfzijl: auto gestolen; daders aangehouden
Bewoners van de Fransestraat in Delfzijl hoorden dinsdagavond lawaai en zagen tot hun grote schrik de eigen auto de straat uitrijden. Later in de nacht werd op de Noorderhaven in Groningen de auto aangetroffen de twee personen erbij. De mannen 21 jaar uit Delfzijl en 26 jaar uit Eelderwolde werden ter plekke aangehouden en ingesloten.

Winschoten: man slaat en bedreigt bibliotheekbezoeker Een 74-jarige bezoeker uit Nieuweschans van de bibliotheek aan de John Modastraat in Winschoten maakte tegen een 42-jarige Winschoter een opmerking over zijn luidruchtige belgedrag in de bieb. De man reageerde daarop door de man uit zijn stoel te trekken en hem te slaan. Ook bedreigde hij de man met een op een vuurwapen gelijkend voorwerp. Passerende stadswachten herkenden de man die later op de dag in zijn woning werd aangehouden. Het vuurwapen bleek een aansteker te zijn in de vorm van een pistool.

Usquert: verwarde inbreker
Een 38-jarige man uit Usquert werd dinsdagochtend betrapt bij een inbraak in een café aan de Raadhuisstraat. Met grote moeite kon de agressieve man door ter plaatse gekomen agenten worden overmeesterd. Gezien de geestesgesteldheid van de man werd de psychiatrische hulpverlening gewaarschuwd. Zij achten het nodig dat de man werd opgenomen in een kliniek.

Appingedam: automobiliste rijdt door tuinen heen In de Ripperdastraat in Appingedam reed een 28-jarige automobiliste door vier tuinen heen en kwam half op de weg tot stilstand. De voet van de vrouw kwam vast te zitten tussen gaspedaal en de vloer. Door de ongelukkige actie werd een personenauto beschadigd en liepen de tuinen en gevels van de woningen schade op.

Winschoten: inbraak in supermarkt
Door een gat in het dak van een supermarkt aan de Jachtlaan in Winschoten te maken en zich te laten zakken zijn inbrekers de zak binnen gekomen. Uit de zaak zij tabakswaar, cosmetica, batterijen en tandpasta weggenomen. De daders hebben de zaak weer door het gat in het plafond verlaten. De inbraak werd dinsdagochtend ontdekt. De politie stelt een nader onderzoek in.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 050 - 5995010