Compleet systeem Cisco voor geavanceerde contentdistributie

Datum nieuwsfeit: 30-08-2000

Perscontact:
Karin van Geelen
Cisco Systems
Telefoon: 020 342 34 12
E-mail: (kgeelen@cisco.com)

PR bureau:
Berith Selling
MCS BV
Telefoon: 023 562 82 08
E-mai: (beriths@monogram.nl)

Cisco biedt compleet systeem voor geavanceerde contentdistributie

Reeks nieuwe producten voor geavanceerde Content Delivery Networks (CDN)

Amsterdam, 30 augustus 2000 - Cisco Systems introduceert een reeks nieuwe producten voor contentdistributie. Samen met Cisco's bestaande contentdistributie-producten biedt Cisco nu een compleet Content Delivery Network (CDN)-systeem, dat service providers, grote ondernemingen, 'dotcoms' en andere bezitters van CDN's in staat stelt de mogelijkheden van hun netwerken uit te breiden. Met behulp van Cisco's complete CDN-systeem kunnen service providers de Internetbeleving van hun eindgebruikers verbeteren en nieuwe contentdiensten aanbieden, terwijl beschikbaarheid en beveiliging gehandhaafd blijven en responstijden geminimaliseerd worden.

Het CDN-systeem is opgebouwd uit vijf geïntegreerde technologieën: contentdistributie en -beheer, content routing, distributie aan de rand van het netwerk, content switching en intelligente netwerkdiensten. Het CDN-systeem maakt het mogelijk om de distributie van de content dichter bij de eindgebruiker te plaatsen. Problemen met bandbreedte, afstand, vertraging en serverbelasting kunnen door het nieuwe systeem worden opgelost. Cisco heeft haar CDN-systeem doelbewust opgebouwd uit bouwstenen. Daardoor kunnen klanten ofwel voor een complete end-to-end oplossing kiezen, ofwel voor individuele componenten die waarde toevoegen aan de bestaande netwerkcache- en serverinfrastructuur. Met de recente overnames van Sightpath en Arrowpoint haalde Cisco belangrijke bouwstenen in huis voor de huidige complete CDN-oplossing.

Het CDN-systeem van Cisco is ontworpen om te voorzien in de groeiende behoefte aan snel te implementeren Internetapplicaties, waaronder applicaties voor webhosting, e-commerce, e-learning, gaming, webcommunities en streaming media met TV-kwaliteit. Het CDN-systeem is met name bedoeld voor 'dotcom'-bedrijven en service providers, waaronder Internet Service Providers (ISP), Overlay Content Service Providers en Application Service Providers (ASP). Ook de service providers van de toekomst die applicaties, streaming en opslag geïntegreerd zullen aanbieden, worden door het CDN-systeem bediend. Grote ondernemingen kunnen het CDN-systeem inzetten voor de communicatie met medewerkers en partners.

De complete oplossing is gebaseerd op industriestandaarden. Service providers en hun klanten kunnen daardoor snel toegang hebben tot de opkomende markt voor CDN-diensten, zonder dat zij afzonderlijke nieuwe technologieën en producten hoeven te implementeren.

Cisco's CDN-portfolio
De benadering die Cisco kiest ten aanzien van CDN's is het bieden van een compleet productportfolio dat geschikt is voor diverse netwerkeisen en scenario's. Het CDN-systeem van Cisco bevat de volgende componenten:

* Content Distribution and Management - Distribueert content automatisch naar knooppunten aan de rand van het netwerk en maakt wereldwijde dienstverlening mogelijk, gecombineerd met real-time monitoring. De Content Distribution Manager-producten van Cisco voorzien in centraal beheer van content en beleidsregels voor alle distributieknooppunten binnen het CDN.
* Content Routing - Stuurt dataverzoeken van gebruikers naar de CDN-site en biedt op die manier maximale schaalbaarheid en betrouwbaarheid gebaseerd op een set real-time meetwaarden, waaronder vertraging, topologie, serverbelasting en een set regels waaronder de locatie van content. Dit maakt snellere distributie van content mogelijk en een routing die fouten en opstoppingen kan omzeilen. De Content Router-producten van Cisco werken samen met intelligente diensten in de netwerkinfrastructuur, zoals content-bewuste switches die de beschikbaarheid van content en wereldwijde load balancing garanderen.
* Content Switching - Verzorgt intelligente load balancing van Internetverkeer over knooppunten bij POP's (points of presence) of gedistribueerde data centers, afhankelijk van de beschikbaarheid van de content, de beschikbaarheid van de applicatie en de belasting van de server. Content switching creëert een tweede beschermingslaag tegen piekbelasting en garandeert de continuïteit van transacties voor e-commerce-applicaties bij systeemonderbrekingen. Bovendien maakt content switching geavanceerde personalisatie en prioriteitstelling mogelijk.
* Content Edge Delivery - Verzorgt de distributie vanaf de rand van het netwerk naar de eindgebruiker. De Cisco CDN-oplossing biedt service providers de mogelijkheid om de rand van hun netwerk te definiëren en te verleggen van bijvoorbeeld een klein aantal gedistribueerde data centers in de buurt van het hart van het netwerk, tot aan de rand van het netwerk en zelfs tot binnen de firewall van een specifieke klant.
* Intelligent Network Services - Bevat intelligente netwerkdiensten in de IP-infrastructuur zoals beveiliging, Quality of Service (QoS), Virtual Private Networks (VPN) en IP multicast. Het Cisco CDN-systeem integreert met bestaande content-bewuste diensten die nodig zijn om schaalbare en beschikbare CDN's van de volgende generatie te bouwen. Nieuwe Cisco CDN-producten:

Content Distribution Managers

* CDM 4670 - Applicatie die talloze contentbronnen en beleidsregels ondersteunt voor ISP's, ASP's en andere CDN's met grote aantallen klanten. Ondersteunt momenteel alleen statische content, maar kan geschikt worden gemaakt voor gedistribueerde streaming. Adviesprijs $124.995;
* CDM 4650 - Applicatie geschikt voor maximaal duizend content engines. Bedoeld voor individuele content providers of CDN's van ondernemingen. Bevat toegangsregels voor het importeren, vooraf bekijken en repliceren van streaming video en statische webcontent. De CDM 4650 maakt het mogelijk om snel en eenvoudig multimediale intra- en extranetten te kunnen inzetten. Adviesprijs $94.995;
* CDM 4630 - Applicatie geschikt voor maximaal honderd content engines. Bedoeld voor individuele content providers. Biedt verder alle opties van de CDM 4650. Adviesprijs $19.995.
Content Routers

* CR 4450 - Verzorgt content engine-selectie voor CDN's van grote service providers voor talloze grote websites met diverse POP's en Content Engines gedistribueerd over duizenden locaties. Ontvangt de routing- en peeringregels van de CDM 4670 en neemt routing beslissingen gebaseerd op de locatie van gebruikers en POP's alsmede van de netwerkstatus en andere meetwaarden. Adviesprijs $74.995;
* CR 4400 - Verzorgt content engine-selectie voor kleine tot middelgrote CDN's met meerdere grote websites. Zorgt voor een transparante invoer in randnetwerken en web-hosting omgevingen. Maakt het mogelijk om CDN-diensten van de hosting provider uit te breiden naar ISP-omgevingen aan de rand van het netwerk, of om CDN-peeringdiensten binnen een ISP te scheppen. Adviesprijs $24.995.
Content Engines

* CE 7320 - Content-applicatie voor grotere POP's en co-locatie sites. Ondersteunt transparant/reverse-proxy caching, gedistribueerde hosting en contentreplicatie. Kan opgewaardeerd worden voor streaming media. Adviesprijs $89.995;
* CE 590/560 - Content-applicatie voor POP's van service providers, co-locatie sites en grote websites van grote ondernemingen. Ondersteunt dezelfde opties als de CE 7320. Kan opgewaardeerd worden voor streaming media. Adviesprijs CE590 $29.995; CE560 $14.995;
* CE 507 - Content-applicatie voor kleinere POP's, filialen van ondernemingen en extranetten. Biedt alle opties van de CE 590/560. Ondersteunt tevens geïntegreerde streaming voor multimedia intranetten en extranetten. Adviesprijs $5,495
* CE 507AV - Content engine voor videoconferencing, e-learning centra en informatiezuilen. Ondersteunt geprogrammeerde herhaling van streaming media met geïntegreerde audio/video-output voor het interfacing naar televisie en andere audiovisuele apparaten. Adviesprijs $6.995.
Content Switches

* The Catalyst 4840G - Compacte switch met een vaste configuratie voor snelle load balancing tussen webservers. De 4840G biedt de hoge performance die vereist is voor non-stop e-commerce oplossingen. Adviesprijs $29.995.
Beschikbaarheid
Bovenstaande nieuwe producten zijn vanaf oktober 2000 beschikbaar en vormen een aanvulling op de eerder aangekondigde en reeds geleverde netwerkproducten voor content switching, waaronder de CSS 11000 Series Content Switches Series, de Catalyst 6500 Series Switches en de applicaties Distributed Director en Local Director.

Over Cisco Systems
Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 34.000 werknemers en realiseerde in boekjaar 2000 een totale omzet van 18,93 miljard dollar. Nieuws en informatie is beschikbaar op www.cisco.com of www.cisco.nl.