'Gemeenten moeten oppassen met private uitbesteding'

Datum nieuwsfeit: 30-08-2000

Gemeenten moeten oppassen met private uitbesteding

Gemeenten nemen grote risico's als ze hun bijstandstaken uitbesteden aan private partijen. Want geef je daarmee niet óók de controle over kwaliteit en privacy uit handen? 'Juridisch ligt deze vorm van outsourcing nog niet helder. Wij raden private uitbesteding dan ook af.' Dit zegt vice-voorzitter Theo Bovens van de Stichting TKB, die de ABW-uitvoering bij gemeenten helpt verbeteren. Minister Vermeend (SZW) kreeg woensdag in Nieuwspoort van hem de publicatie Het uitbesteden van ABW-taken aangeboden. De bewindsman bleek de conclusies van de TKB in grote lijnen te delen.

Uitbesteding van taken lijkt voor sociale diensten een hele uitkomst - zeker in de kleinere gemeenten. Zij hebben hun handen immers meer dan vol: sociale activering, zorg, armoedebestrijding, kinderopvang, schuldhulpverlening... Toch kleven er ernstige risico's aan private uitbesteding, meent de TKB. Gemeenten betreden dan een juridisch schemergebied, waar de privacy van de cliënt en de kwaliteit van de uitvoering niet langer te garanderen zijn. Ook verliezen zij het zicht op continuïteit en efficiency. 'Kies liever voor samenwerking in je regio', adviseerde Bovens. 'Of besteed taken anders uit aan een grotere buur of een centrumgemeente.'
Minister Vermeend zei het eens te zijn met de conclusies van de TKB waar het de private uitbesteding van de uitkeringstaken betreft. 'Uw aanbevelingen zijn een aansporing voor het kabinet om meer duidelijkheid rond de privacy te scheppen. Binnenkort zijn er voorstellen voor spelregels van ons te verwachten.'

Onverwachte complicaties

Met de private uitbesteding van ABW-taken is totnogtoe sporadisch ervaring opgedaan. Voor zover bekend zijn er op dit moment vier gemeenten die bijstandstaken metterdaad in particuliere handen hebben gelegd, zo blijkt uit de TKB-publicatie. De ervaringen van Assen, Buren, Warnsveld en Zeewolde leren dat uitbesteden een ingewikkelde zaak is. Regelmatig doen zich onverwachte complicaties voor. Daarnaast vergen de aanbesteding en de controle op de uitvoering specifieke deskundigheid, waarover kleinere gemeenten vaak niet zelf beschikken. Bovendien liggen de kosten over het algemeen hoger dan begroot.
Met de publicatie van Het uitbesteden van ABW-taken voltooit de TKB het drieluik 'Samenwerken en uitbesteden in de sociale zekerheid'. De twee eerdere delen van deze praktische 'gids' bevatten overwegingen voor lokale bestuurders (samenwerken of uitbesteden?) en adviezen aan SZ-managers: hoe zet je een samenwerkingsverband op, en welke vormen zijn er mogelijk?

Meer informatie: Stichting Taskforce Kwaliteit Bijstand, tel. (070) 346 93 00