Actiegroep vernielt proefveld gemanipuleerde aardappels

Datum nieuwsfeit: 30-08-2000

ACTIEGROEP VERNIELT PROEFVELD

De milieugroepering Groen Front! heeft de afgelopen nacht in Lelystad genetisch gemanipuleerde aardappels gerooid. Een tiental van deze aardappels, afkomstig van het bedrijf Zeneca Mogen, werd deze ochtend samen met een claimbrief aangetroffen voor de deur van Actieblad Ravage in Amsterdam. Groe
n Front! eist een einde aan de genetische manipulatie van zaden en gewassen.

"Moderne biotechnologie bevordert grootschaliger landbouw en monocultuur. Dit leidt tot verdergaande industralisering en exportgerichtheid van de landbouw", meldt Groen Front! in de claimbrief en voeft daar aan toe dat "vergrootschaliging oorspronkelijke soorten en genetische diversiteit bedreig t. De gevolgen van deze aanslag op oorspronkelijke ecosystemen zijn niet te overzien."
De milieuactivisten vrezen voor de toekomst van de biologische landbouw. "Moderne biotechnologie multinationals hebben een dominante positie op de markt. MBT in de landbouw maakt keuzevrijheid daardoor onmogelijk en bedreigt boeren en anderen die niet voor moderne biotechnologie kiezen en vernie
tigt (op den duur) de biologische landbouw. Dit proces valt nu al te zien in de VS." (...) "Na vijf jaar brede weerstand tegen MBT wil de EU toch wetgeving invoeren waardooor moderne biotechnologie zaden en stuifmeel overal terecht kunnen komen."
"Moderne biotechnologie zaden creo/ooren voor boeren een grote afhankelijkheid van een paar grote (westerse) multinationals. De sociale en milieugevolgen in ontwikkelingslanden zijn niet te overzien." (...) "Moderne biotechnologie is niet de oplossing voor het wereldvoedselprobleem. Ontwikkelingsla
nden moeten voor de export (wereldmarkt) produceren. Want ze moeten hun schulden betalen en voldoen aan handelsbepalingen en
-voorwaarden. Ze moeten aan exportgerichte aanpassingsprogramma's voldoen om nieuwe leningen te krijgen van IMF en Wereldbank."

Groen Front! is aan het rooien geweest op een proefveld gelegen "dicht bij de hoek tussen de Edelhertweg en de Swifterbanterringweg en dichtbij de Rundweg en A6", zo meldt de actiegroep. "Het gaat om vermeerdering van aardappels voor Zeneca Mogen. Veel aardappels op het veld zijn niet genetisch
gemanipuleerd. Hun loof is doodgespoten voor het oogsten. Een klein gedeelte van de planten heeft nog loof en moet staan tot oktober. Dit zijn de moderne biotechnologie planten. Het veld is onderdeel van het proefstation voor akkerbouw en groenteteelt in volle grond." De milieugroepering zegt, naar goed Brits voorbeeld, een campagne te gaan voeren tegen genetische manipulatie van gewassen. Voor zover bekend is dit de vijfde in een reeks "rooiacties" die de afgelopen tien jaar in Nederland heeft plaatsgevonden. Begin jaren negentig vernielden actiegroepen met
namen als 'Ziedende Bintjes' en 'Razende Rooiers' diverse proefvelden. De meest recente rooiactie vond in 1998 plaats, toen de actiegroep 'Polderstorm' een genetisch gemanipuleerd ma-sveld in Heino vernielde.

De bij Actieblad Ravage afgeleverde genetisch gemanipuleerde aardappels van Zeneca Mogen zijn inmiddels elders in de stad bij een milieuorganisatie ondergebracht.

EINDE BERICHT

Voor de integrale tekst van de claimbrief, raadpleeg onze website: www.antenna.nl/ravage

Ravage, actieblad
Van Ostadestraat 233n