Update Situatie op Ambon

30-08-2000 15:49 0911314285 thejoels
Situasi Ambon vanaf 14-08-2000 t/m 29-08-2000

Wapens
Na de overval van de Brimob kazerne in Tantui op 21 juni j.l waar men de wapenopslag heeft leeggeroofd, krijgt Polda Maluku binnenkort wapens toegestuurd. De wapens, munities en uniformen zouden op 27 juni in ee 3-tal containers worden verzonden, echter i.v.m de onveilige situasi in Maluku gaat dit voorlopig niet door. Verder heeft de politie middels huiszoeking ca. 130 wapens (afkomstig uit de wapenopslag) in beslag genomen.

Verkeerde berichtgeving
De berichten welke door de plaatselijke kranten zijn verspreid, dat massa moslims op 19-08, desa Aboro (Kristen Dessa) hebben aangevallen, blijkt niet waar te zijn. Een inwoner van dessa Aboro t.w. Andre Saija viel in een reeds door Pelauwers`s gegraven dierenvangkuil, op Pelauw gebied.

Laskar Jihads
Het is nog niet zeker of de Laskar Jihad provincie Maluku en Noord Maluku willen verlaten. Tijdens een ontmoeting met de gouverneur Saleh Latuconsina op 16-08 hebben de Laskar Jihad gezegd niet naar de Molukken te komen om oorlog te voeren, maar voor sociale hulp. Men zegt ook dat er twee andere soorten groepering onder de mom van Laskar Jihad acties voeren, t.w. militanten/militairen en het gewone volk. De Laskar Jihad zeggen Ambon-Maluku niet te willen verlaten, niet eerder voordat de provokateurs gevangen worden genomen.

Mysterieuze groepering
De Molukse bevolking zowel Kristenen als Moslims worden gewaarschuwd voor evt. acties van een mysterieuze groepering. Deze groepering is bezig de rust te verstoren door niet alleen onrust te stoken tussen Kristenen en Moslims, maar ook onder de gemeenschapgroepen zelf. Zij verspreiden loos geruchten om interne konflikten te laten doen plaatsvinden.

Weer Onrustig
De situasie op Ambon wordt na 3 weken rust, weer verstoord door schieterij en bommen in de omgeving van Diponegoro, Urimessing, Mangga Dua op vridag 25 augustus. Er zij geen slachtoffers gevallen, maar wel veel paniek onder de mensen. Meteen werden er patroilles naar de 3 wijken gezonden. Het is duidelijk wie de bommen hebben gegooid en wie hebben geschoten. Zeker is dat de schieterijen afkomstig zijn van standaard wapens en granaten. Ook op de nacht van Zondag op Maandag (27-08) werden aantal bommen gegooid. De bevolking zowel Kristenen als Moslims worden verzocht hier niet in te trappen. Kapolda Maluku, Firman Gani zei ook dat de bevolking op moet passen voor ongediciplineerde militairen en politie`s die willen profiteren van de onrusten voor hun eigen belangen (inkomsten).

Provokateurs
Een ex Luitenant Kolonel met de initialen ABT is door de politie in Ternate gevangen genomen. Betrokkene heeft toegegeven een groep moslims bestaande uit Boetenezen te hebben gerekruteerd en ingedeeld in de door hem opgerichte groep Siliwangi. Er zijn bewijsmaterialen aanwezig zoals TNI uniformen, naamplaatjes, kleren ala ninja etc. etc.

Situasi Nu
Buiten de incidenten van vrijdag en zondagnacht, is het rustig op Ambon zo ook opde andere eilanden. De geblokkeerde wegen zij al reeds 3 weken open. Alhoewel de weg van Amahusu naar Ambon weer geopend is, verkeist men nog steeds de speedboten. De reden is omdat in Pohon Mangga ( moslim wijk tussen Amahusu en Benteng) nog steeds Laskar Jihad zitten, ca 500 man, en daarbij moet men tolgeld betalen. De telefoonkabels bij Pohon Mangga is doorgeknipt met als gevolg dat communicatie net meer mogelijk is met de bewoners uit Amahus en Latuhalat. De markten en winkels worden weer druk bezocht. Er is voedsel in overvloed, alleen de prijzen zijn omhoog gestegen. De Merpati vliegt nu zelfs 4x per week op; dinsdag, donderdag, vrijdag en zondag. Om naar de airport te gaan verkiest men nog steeds de oversteek per speedboot. Dit is veel veiliger, sneller en goedkoper. Kies je de autoweg, dan moet je militaire bewaking hebben en dat kost per militair Rp200.000 + de taxi is Rp 150.000, terwijl de oversteek per speedboot maar RP 3.500 bedraagt en de taxi naar de airport Rp 10.000. De vaarverbod voor de Pelniboten Dodonsolo, Renjani, en Bukit Siguntang naar Ambon, geld nog steeds tot 10 september a.s.

De internationale hulporganisaties zoals ACF en MSF zijn weer druk in de weer om de vluchtelingen te voorzien van voedsel, medicijnen en drinkwater. Binnenkort zullen opvangbarraken en toilet en badkamers worden gebouwd. Maluku telt nu 215.061 vluchtelingen.

Ambonstad - 83.686
Seram, Haruku - 77.711
Maluku Tenggara - 34.945
Buru - 10.317
Maluku Tenggara-Barat - 8.402

De vluchtelingen uit Waai die in de bergen vastzaten zijn nu inmiddels in Passo ondergebracht. De Waai bewoners hebben besloten weer terug te keren naar hun Dessa en eisen de regering z.s.m. tijdelijke barakken te bouwen. De bewoners van Tulehu, Liang en Tengah-Tengah hebben spijt met wat ze Waai hebben aangedaan. Men heeft de Imam en de Dominee gevraagd om wat er was gebeurt mee te nemen als een soort "Maksud" bij de kerk en de moskee. Het probleem was n.l. dat de leiders van Tulehu en Liang de loos geruchten dat Waai Dessa Tulehu zouden aanvallen niet hebben geklarificeerd. Men was te gauw geprovoceerd. Dit is bekend gemaakt via de lokale televisie.

Banken
I.v.m. de onveilige situatie in Urimessing heeft de B.I.I ( Bank Internasional Indonesia) besloten de bank op Ambon te sluiten, met het gevolg dat het voor onze Molukse gemeenschap in Nederland niet meer mogelijk is geld te tranferen via Western Union. Voor de rest zijn de andere banken normaal open, wel zijjn de banken Arta Prima en Dangremon verhuist naar veiliger plaats op Christengebied ( t.o. Bank Eksim). Ik zou de mensen graag adviseren om geld over te maken via ABN-Amro in Nederland naar in de eerste plaats , de Bank BCA (Bank Central Asia) of Bank BNI (Bank Negara Indonesia). De overmaking duurt ca. 4 tot 7 dagen.

tot zover verslag situasie Ambon
Ambon, 29-08-2000