Presentatie initiatiefwetsvoorstel klachtrecht werknemer

PERSBERICHT PVDA/GROENLINKS/D66

Den Haag, 24 augustus 2000

UITNODIGING AAN DE PERS

Op woensdag 30 augustus presenteren de Tweede-Kamerleden Bussemaker (PvdA), Van Gent (GroenLinks) en Schimmel (D66) hun initiatiefwetsvoorstel over de invoering in het Burgerlijk Wetboek van een klachtrecht van de individuele werknemer. Deze presentatie wordt gehouden om 14.00 uur in de Dreeskamer van het gebouw van de Tweede Kamer. U wordt van harte uitgenodigd daarbij aanwezig te zijn.

De kamerleden beogen met hun initiatiefwetsvoorstel een minimumregeling vast te leggen. Daarin dienen zowel het recht van de werknemer om een klacht in te dienen alsmede het recht op een gemotiveerd antwoord van werkgeverszijde te worden opgenomen. Tevens bepaalt het voorstel dat een werkgever de werknemer niet mag benadelen naar aanleiding van de ingediende klacht.

Bussemaker, Van Gent en Schimmel verwachten dat hun initiatiefwetsontwerp kan bijdragen aan een meer open houding waarin klachten kunnen worden besproken. Daardoor kunnen er betere arbeidsverhoudingen ontstaan en kan het ziekteverzuim beter worden bestreden.

Zij voorzien dat door interne klachtbehandeling het beroep op de rechter over arbeidsconflicten zal verminderen. Het instellen van klachtrecht kan er volgens de kamerleden ook toe bijdragen dat pesten op het werk beter bespreekbaar wordt. Eveneens zien zij het als een nuttige en noodzakelijke aanvulling op de afspraken die in cao-verband zijn gemaakt over seksuele intimidatie.

Voor nadere informatie:

Jos Bienemann (PvdA) 070-318 3691