Geen Sociaal Plan bij Baan Company

Dienstenbond CNV

CAO-NIEUWS

Geen Sociaal Plan Baan

Op dinsdag 29 augustus jl. spraken wij et HR van Baan over de lang verwachte reorganisatie na de overname door Invensys. Bij dit gesprek was ook de COR (Centrale OndernemingsRaad) aanwezig.

De COR ontving een adviesaanvraag over de inhoud van de reorganisatie en het verdwijnen van arbeidsplaatsen. Ook zijn in deze adviesaanvraag de maatregelen opgenomen waarmee Baan denkt het (vrijwillig) ontslag van de betrokken medewerkers te begeleiden. De adviesaanvraag is ons niet ter hand gesteld, zodat ik niet in detail op de inhoud in kan gaan. Ons is verteld dat de reorganisatie in grote lijnen een verlies van 700 banen wereldwijd en zo'n 60 in Nederland inhoudt. Verder wordt Baan Company in Nederland opnieuw ingericht, waarvan voornamelijk overhead en de opleidingspoot de gevolgen zullen ondervinden. Ook worden bedrijfsonderdelen verplaatst. Baan stelt dat gedwongen ontslagen niet aan de orde zijn. Boventallige medewerkers zullen verzocht worden vrijwillig te vertrekken en om dit vertrek te begeleiden/mogelijk te maken is in de adviesaanvraag een aantal begeleidende maatregelen opgenomen. Het bedrijf gaat ervan uit dat deze maatregelen voldoende zijn voor betrokkenen om ook echt naar een andere baan om te zien.
Volgens mij heeft een reorganisatie gevolgen voor ieders positie. Van geen gedwongen ontslag en vrijwilligheid is maar heel beperkt sprake wanneer je weinig keus hebt. Tegen deze achtergrond hebben de vakorganisaties altijd het standpunt ingenomen dat er met de vakorganisaties een sociaal plan afgesproken dient te worden om de gevolgen van de reorganisatie (ontslag, ander werk, omscholing etc.) op te vangen. Zij zijn het namelijk die, een vakbond is anders dan de COR geen onderdeel van Baan, het beste in staat zijn om de belangen van de medewerkers (en speciaal hun leden) veilig te stellen. Baan is echter van mening dat een Sociaal Plan niet nodig is omdat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Het bedrijf ziet daarom de COR als de voor de hand liggende partij om uw belangen bij de reorganisatie te vertegenwoordigen. De COR steunt dit standpunt, zij is echter wel bereid om de vakorganisaties als adviseurs bij het proces te betrekken. Helaas zijn de vakorganisaties niet in staat geweest om de Baan-directie/HRM op andere gedachten te brengen. Mocht u vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met uw bestuurder Wim Burggraaf (email (w.burggraaf@cnvdibo.nl)), tel.: 055 - 577 2640.

Apeldoorn,
30 augustus 2000