Politiebericht Utrecht: district Eemland zuid

Datum nieuwsfeit: 31-08-2000

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 31-08-2000

Politiebericht Utrecht: district Eemland zuid, 09.15 uur
Diefstal uit bedrijf, dader aangehouden

AMERSFOORT De politie kreeg op woensdag 30 augustus een inbraakalarm van een winkel aan het Sint Jorisplein. Omstreeks vijf uur sochtends trof de politie aan de voorzijde van de winkel een kunststof rolluik aan dat gebrand had. Hierdoor was er een gat ontstaan. Vermoedelijk heeft de dader zich hierdoor toegang willen verschaffen tot het pand.

Tijdens een onderzoek in de omgeving trof de politie op de Snouckaertlaan een 29-jarige man uit Lochem aan. De man was geheel bezweet, had een jas aan die was zwart geblakerd en beide handen kapot. De man gaf een zeer wazige verklaring aan de politie. Bij de fouillering werd een autosleutel aangetroffen. De man wist niet hoe hij hieraan kwam. Enig onderzoek leverde al snel de auto op. Deze was als vluchtauto neergezet op de parallelweg van de Stadsring tussen de Utrechtseweg en de Arnhemseweg.

De verdachte is aangehouden en overgebracht naar het bureau. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Drank op achter het stuur

AMERSFOORT Heden ochtend rond drie uur werd op de Zonnehof een 31-jarige man uit Amersfoort aangehouden. Hij bleek te veel te hebben gedronken (0.80 promille). Met een rijverbod van twee uur een proces verbaal van 400 gulden werd hij heengezonden.

Verdachte afpersing aangehouden

AMERSFOORT Woensdagmiddag rond drie uur werd een groep kinderen in de leeftijd van 14 en 15 jaar bedreigd door een 17-jarige inwoner van Amersfoort.

Door enkele kinderen, die op de Columbusweg op een bankje zaten, te bedreigen met een vuurwapen dwong hij hen een telefoonkaart en een gulden af te geven. De kinderen liepen hierbij geen lichamelijk letsel op. Door een duidelijk signalement kon de man in een woning aan de Vasco da Gamastraat worden aangehouden. Daar werd tevens een mede verdachte, eveneens een 17-jarige Amersfoorter, aangehouden. Uit onderzoek bleek dat hij het wapen had geleverd en verstopt. Het wapen werd in beslag genomen.

Uit getuigenverklaring bleek dat een derde man, een 34-jarige Amersfoorter, video-opnamen van de afpersing had gemaakt. Na de man eerst als getuige in de zaak te hebben gehoord werd hij eveneens als verdachte aangemerkt en is de camera met de opnamen in beslag genomen. Na verhoor werden de 34-jarige en de 17-jarige verdachten heengezonden.

De 17-jarige afperser is in verzekering gesteld. De Politie heeft de zaak in onderzoek