Politiebericht Utrecht: district Vecht & Venen

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 31-08-2000

Politiebericht Utrecht: district Vecht & Venen, 09.35 uur
Autodief probeert te vluchten

LOENEN Een motorrijder van de politie zag woensdagmorgen 30 augustus tijdens een controle een bestuurder met hoge snelheid langs komen. Vanwege dit rijgedrag is de politie achter het voertuig aangereden. Op de Rijksstraatweg in Nieuwsluis stond de auto stil voor het verkeerslicht. Op dat moment werd het kenteken van de auto via de meldkamer nagetrokken en bleek dat de auto als gestolen gesignaleerd stond.

De politie is de auto blijven volgen door het centrum van Loenen over de Rijksstraatweg, Slootdijk in de richting Nigtevecht. Inmiddels had de meldkamer de brugwachter van Nigtevecht gevraagd de brug te openen zodat de verdachte niet verder zou kunnen. Bij de brug gekomen had de motoragent zijn motor schuin achter de auto van de verdachte gezet en sommeerde de verdachte uit te stappen.

In plaats van uitstappen zette de man zijn auto in de achteruit en reed volgas tegen de motor aan. Hierdoor werd de politiemotor zwaar beschadigd. De politieman raakte niet gewond.De bestuurder draaide zijn voertuig en reed met hoge snelheid weg in de richting van Kerklaan over de Kanaaldijk oost.

Door de meldkamer werden verschillende politieautos naar de omgeving gestuurd. Op de Spoorlaan werd de auto door de politie opgepikt en werd wederom de achtervolging ingezet. Op de Vijverlaan in Vreeland had de verdachte het voertuig geparkeerd en de vlucht ingezet. Na een korte achtervolging kon de man, 38 jaar oud en zonder vaste woon- of verblijfplaats, worden aangehouden. Hij is op het politiebureau ingesloten.

Motorsurveillance

MIJDRECHT / WILNIS Op woensdag 30 augustus heeft een politiemotorrijder gesurveilleerd in Mijdrecht en Wilnis. Tijdens de surveillance heeft hij verscheidene bestuurders aangesproken en gewezen op de door hen gepleegde kleine overtredingen. Meerdere bestuurders gaven daarbij blijk van het feit dat zij niet geheel op de hoogte waren van de huidige verkeersregels.

De motorrijder schreef 5 bekeuringen uit voor de volgende overtredingen: het niet dragen van de autogordel door een kind jonger dan 12 jaar op de achterbank, een kind jonger dan 12 jaar voorin de auto, het niet hebben van een bromfietscertificaat, bromfiets niet verzekerd en voor een opgevoerde bromfiets.

Alcoholcontrole

ABCOUDE De politie heeft op woensdag 30 augustus in de avonduren alcoholcontroles gehouden op de Burgemeester des Tombesweg en de Nieuwe Amsterdamseweg. In totaal werden ongeveer 120 bestuurders gecontroleerd.

Eén bestuurder blies op straat een `A`, hetgeen betekent dat hij teveel had gedronken. De man, 33 jaar oud en afkomstig uit Abcoude, werd aangehouden en overgebracht naar het politiebureau.

Op het politiebureau blies de man 240 ug/l (0,65 promille). De man kreeg een bekeuring van f 400,- een rijverbod van 1 uur.

Teveel op

MAARSSEN Op donderdag 31 augustus, omstreeks 00.30 uur, zagen politiemensen een automobilist rijden op de Maarsseveensevaart. Bij controle van de man lieten de politiemensen de man ter plaatse blazen. Hij blies een `A`, hetgeen betekent dat de man meer dan de toegestane hoeveelheid alcohol had gedronken. De man, 43 jaar oud en afkomstig uit Utrecht, werd aangehouden en overgebracht naar het politiebureau.

Op het politiebureau blies de man bij de blaastest 265 ug/l. (0,7 promille). De man kreeg een bekeuring van f 400,- en een rijverbod van een uur.