HP introduceert designjet 5000 en 5000ps

Datum nieuwsfeit: 31-08-2000
Hewlett-Packard

HP DESIGNJET 5000 EN 5000PS: ONGEKENDE COMBINATIE SNELHEID EN KWALITEIT

Nieuwe HP grootformaatprinters, afdrukmateriaal en inkten zorgen voor optimale prestaties

Amstelveen, 31 augustus 2000 Hewlett-Packard kondigt een compleet nieuwe lijn grootformaat afdruksystemen aan. Deze nieuwe systemen bieden print service providers (PSPs) een ongekende combinatie productiesnelheid en fotokwaliteit, voor media tot een breedte van 152 cm.

De nieuwe HP DesignJet 5000 Series afdruksystemen leveren niet alleen de kwaliteit van vergelijkbare printers, maar zijn daarnaast ook nog veel sneller dan hun rivalen en tot vijf keer sneller dan de HP DesignJet CP Series. Dit was de conclusie van recente tests van het SpencerLab Digital Colour Laboratory in Melville, New York. Het volledige testrapport van dit onafhankelijke testlaboratorium is te vinden op www.spencerlab.com .

De HP DesignJet 5000 Series afdruksystemen beschikken over:

zeskleuren afdruksysteem, inclusief lichtcyaan, lichtmagenta en 1200x600 dpi;

HP JetExpress-technologie met een printkop van 25 mm. breed;

HP kleuropbouwtechnologie die verschillende inktdruppeltjes op een enkel punt plaatst, wat een breed kleurenspectrum mogelijk maakt;

een HP JetDirect 610N interne printserver voor het sneller en eenvoudiger afhandelen van grote grafische bestanden.

HP-afdrukmaterialen
HP brengt speciaal voor de HP DesignJet 5000 Series printers nieuwe HP Premium Printing Materials op de markt. HP Photo Imaging Gloss, HP Photo Imaging Satin en HP Satin Poster Paper zorgen ervoor dat kleurenafbeeldingen eruitzien, aanvoelen en zich gedragen als professionele fotoafdrukken. Snelle doorvoer- en korte droogtijden staan garant voor optimale afdrukkwaliteit.

Ook heeft HP de formule van HP Heavyweight Coated Paper verbeterd om dit te optimaliseren voor de HP DesignJet 5000 Series printers. Met het nieuwe, flexibele Open Media System (OMES) van HP kunnen gebruikers mediaprofielen van internet downloaden voor de HP DesignJet 5000 Series afdruksystemen. Dankzij het HP DesignJet Complementary Media Program kunnen de HP DesignJet printers ook met media van andere leveranciers overweg.

Een nieuwe UV-inktoplossing van HP, bestaande uit inkt en media, komt beschikbaar in het voorjaar van 2001. De oplossing biedt PSPs die kiezen voor een UV-oplossing, perfecte fotokwaliteit, snelheid, lichtechtheid en duurzaamheid, zowel binnen- en buitentoepassingen en op een breed scala aan mediasoorten.

De nieuwe lijn HP DesignJet 5000 Series afdruksystemen kent modellen voor 107 cm en 152 cm media. De printers functioneren zonder toezicht, zijn zuinig en veroorzaken weinig kosten. Hiermee voorzien ze in de behoefte van PSPs om geen kwaliteit of snelheid in te leveren bij het afdrukken op groot formaat.

Voordelen
De afdruksystemen bieden een hele reeks extra voordelen:

het nieuwe HP DesignJet WebAccess tool zorgt voor:

afdrukvoorbeelden om verrassingen bij het afdrukken te voorkomen;

beheer op afstand van de afdrukrij en de mogelijkheid s nachts te printen;

controle van de inktniveaus, hoeveelheid beschikbare media en de status van de printkoppen via een internetbrowser om downtime te voorkomen.

Hoge capaciteit 680 cc inktpatronen met zes op kleurstof of pigment gebaseerde kleuren;

duurzame, zelfreinigende printkoppen die twee tot drie inktpatronen meegaan;

mediarollen van maximaal 90 meter lang voor continu afdrukken zonder toezicht;

controle van de lengte van de media die nog op de rol zit;

opwikkelspoel;

automatische align- en snijmogelijkheden.

De HP DesignJet 5000 Series printers kennen twee systemen. Allereerst is er de HP DesignJet 5000 printer, een open systeem voor PSPs, koppelbaar aan Raster Image Processors (RIPs) van derde partijen. Daarnaast is er de HP DesignJet 5000PS printer, een volledige plug-and-play-oplossing met ingebouwde Adobe Postscript 3 RIP.

Adviesverkoopprijzen en beschikbaarheid
De prijzen voor de HP DesignJet 5000 printers bedragen respectievelijk fl. 25.400,- voor het 107 cm-model en fl. 39.300,- voor het 152 cm-model. De prijzen voor de HP DesignJet 5000PS printers bedragen respectievelijk fl. 32.200,- voor het 107 cm-model en fl. 48.300,- voor het 152 cm-model. De printers, het afdrukmateriaal en de inkten komen beschikbaar in september 2000.

Over Spencer & Associates
SpencerLab Digital Colour Laboratory is een onafhankelijk evaluatielaboratorium van Spencer & Associates Publishing. SpencerLab ontwikkelt standaard testsoftware per bedrijfstak en analyseert printkwaliteit, doorvoersnelheid, kosten per pagina en gebruik van kleurenprinters in elke technologische klasse, van drop-on-demand inkjet tot digitale kleurendruk.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke gebruikers en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten.

HP heeft 85.400 werknemers in dienst en behaalde in 1999 een omzet van circa 42,4 miljard dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. De omzet van Hewlett-Packard Nederland bedroeg in 1999 ruim 2 miljard gulden.

Dit bericht is in het Engels beschikbaar via: NewsDesk