Brief PvdA over de UMTS-veiling

Betreft: UMTS-veiling

Aan de voorzitter van de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat

Geachte heer Blaauw,

Hierbij zou ik de Vaste Kamercommissie het voorstel willen doen om een opdracht te verstrekken aan een extern bureau om de gang van zaken rondom de UMTS-veiling in kaart te brengen. Een dergelijk onderzoek zou een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de informatievoorziening van de leden van de Kamer over de complexe vraagstukken die het verloop van de veiling bij velen heeft opgeroepen. Een onderzoek zou in ieder geval de volgende elementen moeten omvatten:
. de gang van zaken voorafgaand aan de veiling . de opzet van de veiling
. het verloop van de veiling (o.a. conflict Telfort/Versatel) . een vergelijking van het totale verloop en de opbrengst van de Nederlandse veiling met de veilingen in Groot-Brittannië en Duitsland

Dit alles tegen de achtergrond van de uiteindelijke betekenis van deze veiling voor de positie van de Nederlandse consument (keuzevrijheid, toegankelijkheid en tarieven).

Voorwaarde voor een onderzoek is dat de regering uiteraard alle relevante informatie beschikbaar stelt. Over de precieze invulling van de onderzoeksopdracht en de tijd waarin het onderzoek zou dienen te worden verricht (bijvoorbeeld: ca. 8 weken) zouden duidelijke afspraken met een extern bureau kunnen worden gemaakt. De PvdA-fractie hecht er zeer aan dat de Kamer nu en in de toekomst bij complexe vraagstukken als deze haar eigen informatievoorziening organiseert.

Graag bespreek ik het een en ander met de collega's.

Vriendelijke groeten,
Marja Wagenaar