Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

3VO ondersteunt aanbevelingen hoogleraren

Datum nieuwsfeit: 20-08-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie
Zoek soortgelijke berichten
Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie

20 augustus 2000

3VO ondersteunt aanbevelingen hoogleraren

De Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO onderschrijft van harte de in het afgelopen weekeinde door een commissie van drie hoogleraren onder aanvoering van prof. dr. Thalib Rothengatter (Rijksuniversiteit Groningen) aan minister mr. A. H. Korthals van Justitie gedane interessante aanbevelingen om wangedrag in het verkeer voortaan minder vaak administratief af te handelen en strenger aan te pakken. Op die manier wordt het rijgedrag meer blijvend positief beïnvloed.

Dit jaar zullen naar verwachting zon 7,3 miljoen verkeersboetes per betaalkaart worden opgelegd (circa 6,5 miljoen in 1999 en circa 5,5 miljoen in 1998). Op de meestal geflitste overtreders blijken geldboetes overigens weinig of helemaal geen positief gedragseffect te hebben. De boetes worden namelijk niet individueel bijgehouden en spelen ook bij eventuele vervolgovertredingen geen enkele rol. De zogenoemde Wet Mulder (Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften WAHV) voorziet namelijk sinds 1991 in een snelle administratiefrechtelijke afdoening en regelt doeltreffend het geven van een bekeuring op kenteken, zonder dat de persoon van de bestuurder bekend wordt.
Zolang dan ook aan deze administratiefrechtelijke boetes voor de bestuurder geen extra verkeersopvoedende aspecten kunnen worden gekoppeld, zoals het verplicht volgen van een gerichte verkeerscursus, het moeten nemen van extra rijlessen of het vaker innemen van het rijbewijs, blijft volgens 3VO de invloed op een veiliger verkeersgedrag beperkt en zal die zelfs bij calculerende weggebruikers afwezig zijn.
Met het oog hierop vindt de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie het daarom van groot belang dat het huidige aantal Mulder-overtredingen wordt beperkt en dat voortaan een groter aantal verkeersgedragingen, zoals te hard rijden op gevaarlijke locale en regionale wegen en door rood licht rijden, weer door de rechter worden behandeld.
Nu is het namelijk nog zo dat veel voorkomende overtredingen als door rood licht rijden, het niet dragen van de autogordel en snelheidsovertredingen van minder dan 30 km/u (op wegen binnen de bebouwde kom en op autowegen) en van minder dan 40 km/u (op autosnelwegen) tot in het oneindige met het betalen van een boete worden afgedaan, omdat het Mulder-overtredingen zijn. Uit een oogpunt van verkeersveiligheid vindt 3VO het voorts een slechte zaak dat van de circa 6,5 miljoen verkeersboetes in 1999 maar liefst een kleine 90% het gevolg was van radarcontroles en maar 10,6% door staandehoudingen. Het evenwicht tussen radarcontroles en staandehoudingen is daardoor volledig zoek, terwijl toch uit onderzoek bekend is dat langs de kant van de weg aangehouden worden een grotere indruk maakt op verkeersovertreders en bij hen beter beklijft. De extra kosten die gemoeid zijn met de meer arbeidsintensieve staandehoudingen en het vaker voor verkeersovertredingen inschakelen van de rechter kunnen volgens 3VO worden betaald uit de boeteopbrengsten die vorig jaar tot zon half miljard gulden zijn opgelopen. In de huidige situatie gaat dit geld naar de algemene middelen en krijgt dus geen verkeersveiligheidsbestemming.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie