Goede resultaten MKB-metaal maar groei minder dan verwacht

Datum nieuwsfeit: 01-09-2000
Metaalunie

Goede resultaten in mkb-metaal, maar groei minder dan verwacht.
01/09/2000

Het mkb in de metaal heeft het in het afgelopen kwartaal goed gedaan. Het aantal orders nam per saldo toe. De bedrijfsresultaten verbeterden opnieuw (bij per saldo bijna 30% van de bedrijven). Ruim de helft (54%) van alle bedrijven was tevreden over de behaalde resultaten. Slechts 6% vond ze uitgesproken slecht.
Hoewel het goed blijft gaan in de branche bleven de uitkomsten in het tweede kwartaal iets achter bij de verwachtingen. De (overigens doorgaande) groei vlakt iets af.
De vraag naar personeel blijft onveranderd hoog. Nog steeds is 7% van alle formatieplaatsen vacant. Dit blijkt uit de conjunctuurenquête van de Metaalunie over het tweede kwartaal 2000, die gehouden is in de sectoren constructie, verspanende toelevering, machinebouw, onderhoud en service, landbouwmechanisatie, elektronica, oppervlaktebewerking en overige sectoren.
De Metaalunie is met meer dan 10.000 leden de grootste ondernemers- organisatie voor het midden- en kleinbedrijf in de metaal. Meer orders Het aantal orders is in het tweede kwartaal sterker gestegen dan verwacht. Zelfs in de landbouwmechanisatie, waar een terugval werd verwacht, was sprake van een stijging van het aantal orders. Het oordeel over de orderpositie is over de gehele linie gunstig: 60% van alle bedrijven vindt de orderpositie goed en slechts 8% vindt die slecht.
Voor het lopende derde kwartaal zijn de verwachtingen over de orderontwikkeling en de bedrijfsresultaten gematigd gunstig. Reageren : de heer J.P. Remmelzwaal

Redactieadres:
Bureau Metaalunie