LTO schort overleg met Natuur en Milieu voorlopig op

Bron: LTO Nederland
LTO Nederland

LTO schort overleg met Natuur en Milieu voorlopig op

Vrijdag 1 september 2000 - LTO-Nederland wil voorlopig niet meer praten met de Stichting Natuur en Milieu. Het bestuur van de land- en tuinbouworganisatie besloot vanmiddag in Den Haag om al het bilateraal overleg op te schorten en wil de komende maand eerst de balans opmaken van allerlei overleg met maatschappelijke organisaties.

'We willen weten wat we aan organisaties hebben, wanneer we serieus en op basis van argumenten het gesprek met anderen aangaan', concludeerde LTO-voorzitter Gerard Doornbos. Zijn organisatie gaat aan de hand van eigen prioriteiten bepalen welke gesprekspartners daarbij een rol kunnen spelen om gezamenlijk resultaten te halen.

LTO ergert zich al langer aan de vrijblijvende wijze waarop Natuur en Milieu opereert. Vorig jaar maakte deze organisatie duidelijk, dat ze mee wil praten over de aanpak van bijvoorbeeld het ammoniakbeleid en kwesties als nitraatgehaltes in de bodem en het totale mestbeleid. Het bestuur kwalificeert het optreden van Natuur en Milieu als tweeslachtig: aan de ene kant meepraten en aan de andere geen enkel middel schuwen om hun doel te bereiken, inclusief beledigingen en insinuaties.

Het bestuur voelde zich vooral gekrenkt over de wijze, waarop Natuur en Milieu de kwestie van de bestrijdingsmiddelen in een louter politieke discussie probeerde te trekken en daarmee de inhoud van het debat naar de achtergrond drukte. Meerdere bestuursleden voelden zich geschoffeerd naar aanleiding van uitlatingen, die aan het adres van LTO-bestuurders zijn gedaan. Als fatsoensnormen niet meer tellen, rest ons niets anders dan een heroverweging van organisaties, concludeerde het bestuur.

Het signaal van het LTO-bestuur staat overigens niet los van de voortdurende discussie over het zgn. groene poldermodel, waar minister Pronk (VROM) veel waarde aan hecht. LTO bespreekt met beide andere ondernemersorganisaties VNO/NCW en MKB-Nederland hoe hier verder mee om te gaan. Zo denken de organisaties aan voorwaarden, waar alle overlegpartners zich aan te houden hebben.

Uit de discussie in het bestuur bleek, dat de actie van Natuur en Milieu en enkele andere organisaties over het middelengebruik in de aardbeienteelt veel kwaad bloed heeft gezet bij LTO en haar leden. Uit onderzoek van een onafhankelijk instituut bleek onlangs, dat de volksgezondheid op geen enkele wijze in het geding is geweest en dat onterecht onrust is gewekt bij de consument.

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: (info@lto.nl)

(Auteur: LTO-Nederland)