Onderzoek: Woonzorgcentra in beweging

persberichtarchief

Amsterdam, 4 september 2000

Woonzorgcentra in beweging!

Maandag 4 september start onder 240 bewoners van woonzorgcentra in West-Friesland een onderzoek gedaan naar de effecten van lichaamsbeweging op hun gezondheid. De onderzoekers veronderstellen dat lichaamsbeweging gezondheidsbevorderend is en zo een positieve uitwerking heeft op hun functioneren, hun (psychische) welbevinden en hun mate van gebruik van medicatie en zorg. Onderzoekers zijn verbonden aan het Instituut voor Extramuraal Geneeskundig Onderzoek / afdeling Sociale Geneeskunde van het VU medisch centrum (VU ziekenhuis/faculteit der Geneeskunde Vrije Universiteit) te Amsterdam.

Achtergrond
Uit tal van onderzoekingen komt naar voren dat regelmatige lichaamsbeweging tot op hoge leeftijd leidt tot een betere lichamelijke conditie. Zo kunnen ouderen de dagelijkse activiteiten (zoals aankleden, wassen en lopen) langer zelfstandig blijven uitvoeren. Het blijkt echter dat slechts 20% van alle ouderen regelmatig lichamelijk actief is, met name ouderen in verzorgingshuizen zijn vaak weinig actief. Het aanbod van (aangepaste) bewegingsprogrammas voor deze groep is echter beperkt. Ook is nog niet (precies) bekend wat voor hen de beste manier van bewegen is. Daarom hebben de onderzoekers verschillende bewegingsprogrammas ontwikkeld die in deze studie worden onderzocht.

De bewegingsprogrammas
De deelnemers worden ingedeeld in één van vier groepen:

1. spierkrachttraining: 2x per week spierkrachttraining van spiergroepen die van belang zijn voor de dagelijkse bezigheden met behulp van fitnessapparatuur;

2. vaardigheidstraining: 2x per week training van de vaardigheden die van belang zijn voor de dagelijkse bezigheden met aandacht voor spierkracht, flexibiliteit, balans, handvaardigheid. Deze trainingen worden o.a. uitgevoerd met klein materiaal als handelastieken enz.;

3. combinatie: 1x per week spierkrachttraining en 1x per week vaardigheidstraining;

4. een educatief programma: 2x per week een educatief programma, de zogenaamde controlegroep.

De uitkomstmaten
Om te kijken of de verschillende programmas echt werken wordt driemaal informatie verzameld: voor aanvang van de programmas, na zes en na twaalf maanden. Allereerst over de lichamelijke conditie. Dit gebeurt via een interview en diverse testen voor onder meer spierkracht, flexibiliteit, balans en handvaardigheid. Daarnaast over het welbevinden, via een interview over depressie en over de kwaliteit van leven. In de derde plaats over medische consumptie: onder meer gebruik van medicatie en zorg.
De uitkomsten van het onderzoek worden eind 2001 verwacht.

Meer informatie
Onderzoek wordt uitgevoerd door dr. J.M.M. Chin A Paw, dr M.N.M. van Poppel, dr J.W.R. Twisk en prof.dr.W. van Mechelen. Het onderzoek wordt gefinancierd door Zorg Onderzoek Nederland (ZON) en wordt daarnaast financieel mogelijk gemaakt door Samenwerkende verzorgingshuizen West-Friesland, Stichting Ouderen in Beweging West-Friesland, Regionale Zorgverzekeraar Univé, TechnoGym Benelux BV en Nijha Lochem BV.
Voor meer inlichtingen kunt u contact opnemen met de dienst public relations en voorlichting VU ziekenhuis/faculteit der Geneeskunde, telefoon (020) 4443444, fax (020) 4443450, Jan Spee of Janna Haveman.