Geometrische elementen eenduidig gedefinieerd in ISO-norm

Datum nieuwsfeit: 08-09-2000
Nederlands Normalisatie-instituut

Geometrische elementen eenduidig gedefinieerd in nieuwe ISO-norm

Delft - Bij het meten van werkstukken is het van belang dat de betekenis van geometrische elementen eenduidig vastligt. Daarom is de internationale norm ISO 14660 opgesteld, met definities van verschillende soorten geometrische elementen van werkstukken. De norm, die ook als Europese norm is aanvaard, bestaat uit twee delen en is door het Nederlands Normalisatie-instituut in het Nederlands vertaald.

Het gaat om de NEN-EN-ISO 14660-1 (nl) Geometrische productspecificaties (GPS) Geometrische elementen Deel 1: Algemene termen en definities en NEN-EN-ISO 14660-2 (nl) Geometrische productspecificaties (GPS) Geometrische elementen Deel 2: Benaderde middenlijn van een cilinder en een kegel, benaderd middenvlak, plaatselijke maat van een benaderd element.

In deel 1 wordt het begrip element in al zijn mogelijke verschillende verschijningsvormen gedefinieerd. Er wordt namelijk een onderscheid gemaakt tussen integrale elementen (oppervlakken, profielen) en afgeleide elementen (middelpunten, middenlijnen en middenvlakken). Daarbinnen wordt weer een onderscheid gemaakt tussen nominale elementen (van tekening of model), werkelijke elementen (van het gemaakte werkstuk), benaderde elementen (door een meetmiddel afgetast) en vervangende elementen.

In deel 2 worden de benaderde afgeleide elementen (middenlijn, middenvlak) van verschillende geometrische vormen (cilinder, kegel, evenwijdige oppervlakken) en de plaatselijke maten van benaderde integrale elementen (cilinder, evenwijdige oppervlakken) nader gedefinieerd.

De normen zijn met name van belang voor meettechnici in de geometrische meettechniek.

Bestellen en informatie
NEN-EN-ISO 14660-1 (nl) kost NLG 119,- en NEN-EN-ISO 14660-2 (nl) kost NLG 135,-
(prijzen excl. 6% btw).
Voor bestellingen en informatie kunt u contact opnemen met NEN-Klantenservice, telefoon:
(015) 2 690 391, e-mail: (bestel@nen.nl) of via het bestelformulier. Deze normen zijn ook verkrijgbaar in de Engelse taal als NEN-EN-ISO 14660-1 (en) en
NEN-EN-ISO 14660-2 (en).
Inhoudelijke informatie is te verkrijgen bij ir J. Landré, standardization consultant bij
NEN-Machinebouw, telefoon: (015) 2 690 179, e-mail: (job.landre@nen.nl).

omhoog