CDA-Europarlementariër: stop sancties tegen Oostenrijk

Persbericht drs Wim van Velzen

8 september 2000

Sancties tegen Oostenrijk

De veertien lidstaten moeten zo snel mogelijk de sancties tegen Oostenrijk opheffen. Daarnaast moet Oostenrijk afzien van de volksraadpleging. Dit zegt CDA-Europarlementariër Wim van Velzen, vice-voorzitter van de Europese christen-democraten in het Europees Parlement, in reactie op het uitgelekte rapport van de Commissie van Wijzen die in opdracht van de regeringsleiders de Oostenrijkse situatie hebben onderzocht.

Voor wat betreft de FPÖ van Jörg Haider vindt Van Velzen dat de politieke ontwikkeling van deze partij nauwlettend in de gaten moet worden gehouden. Daarnaast moet de Europese Unie een methode ontwikkelen om in de toekomst dit soort problemen doeltreffender aan te pakken. Van Velzen: "De sancties van de veertien landen werden naar mijn idee zeer impulsief uitgevaardigd. Je kreeg de vreemde situatie dat de Europese Unie geen sancties had opgelegd, maar veertien individuele lidstaten wel. Ik pleit daarom voor een mechanisme waarmee lidstaten beoordeeld worden op hun daden en verder moet artikel 7 van het Verdrag van Amsterdam worden aangepast. Op die manier kan in de toekomst - wanneer eenzelfde situatie ontstaat - een dreigende verlamming van de EU worden vermeden."

Van Velzen is niet verrast door de uitkomst omdat de uitkomsten identiek zijn aan zijn rapport dat enige maanden geleden is uitgebracht in opdracht van de Europese christen-democraten (EVP) om de positie van de zusterpartij ÖVP binnen de EVP te beoordelen.