Brief over vertrouwelijke inzage dossier Aksoy

Datum nieuwsfeit: 01-09-2000
Bron: Tweede Kamer der Staten-Generaal
Tweede Kamer der Staten Generaal

Brief BUZA inzakevertrouwelijke inzage van dossier aksoy
Gemaakt: 6-9-2000 tijd: 10:15

19637 Vluchtelingenbeleid

Nr. 537 Brief van de minister van Buitenlandse Zaken

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 september 2000

De Staatssecretaris van Justitie heeft tijdens het Algemeen Overleg van 28 juni jl. (19637, nr. 535) aan de Vaste Kamercommissie voor Justitie na overleg met mijn ministerie de toezegging gedaan vertrouwelijke inzage te verlenen in de (tot op dat moment vijf) uitgebrachte individuele ambtsberichten in de zaak Aksoy, en de daaraan ten grondslag liggende stukken. Ik heb de eer u hierbij de betreffende stukken ten behoeve van vertrouwelijke inzage door leden van uw Kamer te doen toekomen met inachtneming van de verzwaarde procedure!).

Een maand geleden heeft een medewerker van uw griffie telefonisch aangegeven dat de stukken niet eerder dan aan het eind van het kamerreces zouden moeten worden gedeponeerd.

Overigens voeg ik een additioneel (zesde) individueel ambtsbericht betreffende de heer Aksoy van 21 augustus jl. toe, waarin onderwerpen worden behandeld zoals die ten tijde van het bezoek van de vader van de heer Aksoy aan Nederland aan de orde zijn geweest.

Wellicht ten overvloede is ook als bijlage opgenomen de uitspraak van de

Arrondissementsrechtbank te Den Haag, nevenzittingsplaats Zwolle, van 10 maart jl.

Ik stel voor dat het dossier ter inzage zal liggen bij uw griffie tot 4 oktober 2000 1).

Na afloop van deze termijn kunnen geïnteresseerde leden zich wenden tot mijn Ministerie voor inzage in de dossiers.

De Minister van Buitenlandse Zaken

J.J. van Aartsen

1) Ter vertrouwelijke inzage, alleen voor de leden, gelegd bij de afdeling Parlementaire Documentatie tot 4 oktober 2000

Tweede Kamer der Staten Generaal