Cursussen deskundigheidsbevordering `Ethiek in de GGZ'

Trimbos Instituut

Nieuwsflits

Deskundigheidsbevordering `Ethiek in de GGZ': nieuwe cursussen

Onlangs is de nieuwe brochure verschenen over
deskundigheidsbevordering op het gebied van ethische vragen in de GGZ. In samenwerking met de Centrale Rinogroep organiseert het Trimbos-instituut over dit onderwerp volgend jaar twee cursussen.

De meest uitgebreide is de Leergang Ethiek in de geestelijke gezondheidszorg. De cursus bestaat uit drie modulen van elk vier dagen. In de eerste module Ethiek in de zorg ligt de nadruk op het herkennen van ethische dilemma's in de dagelijkse praktijk. Handvaten worden geboden om over deze vragen met collega's te overleggen. Ook maken cursisten kennis met de belangrijkste begrippen en stromingen in de hedendaagse ethiek van de zorg. De tweede module behandelt het thema van dwang in de context van macht en onmacht. De centrale vraag is of en hoe vanuit een ethisch standpunt het toepassen van dwang kan worden gerechtvaardigd. Ook het juridisch kader komt aan de orde. De derde module behandelt diverse aspecten van de beroepsethiek van in de GGZ werkzame beroepen. Aan thema's als morele verantwoordelijkheid, integriteit en de plaats van ethiek in de organisatie wordt uitgebreid aandacht besteed. De modulen kunnen ook apart worden gevolgd. De Leergang Ethiek in de geestelijke gezondheidszorg start in september 2000 en loopt door tot voorjaar 2001. De coördinatie ligt bij D. Bauduin (Trimbos-instituut) en J. Graste (Centrale Rinogroep). De leergang is bedoeld zowel voor professionals als voor beleidsmedewerkers en kwaliteitsfunctionarissen.

Een tweede activiteit is de cursus Ethiek voor GGZ-managers die in het najaar 2000 wordt georganiseerd. Deze cursus is bedoeld voor leidinggevenden in de GGZ of verwante sectoren en gaat in op zaken als: maatschappelijk ondernemerschap, productienormen versus kwaliteitsnormen, rechtvaardige verdeling van middelen, de plaats van ethiek in de organisatie, de invloed van overheidsbeleid op het primair proces. Brochures en folders zijn te verkrijgen bij de Centrale Rinogroep, Postbus 347, 3500 AH Utrecht, telefoon: (030) 230 61 10. E-mail: (centrale.rino.groep@crg.nl).

Dorine Bauduin (030) 297 11 15

18|99 Nummer 18, december 1999