'Grondwaterprobleem verantwoordelijkheid Noord-Holland'

Eigen Huis: grondwaterprobleem verantwoordelijkheid prov.NH

EIGEN HUIS: PROVINCIE VERANTWOORDELIJK VOOR GRONDWATERPROBLEMATIEK

ZUID-KENNEMERLAND

'Vereniging eigen huis' heeft vandaag Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland en de N.V. PWN Waterleidingbedrijf Noord-Holland
per brief gevraagd binnen vier weken uitsluitsel te geven over het treffen van adequate maatregelen om verdere wateroverlast te voorkomen bij woningeigenaren in de plaatsen Bloemendaal, Haarlem, Heemstede, Velzen en Zandvoort en het vergoeden van de gevolgschade. Een afschrift van deze brief is verzonden naar Provinciale Staten en de Tweede Kamer.

Eigen Huis acht de provincie en PWN aansprakelijk voor de ontstane wateroverlast en verantwoordelijk voor het nemen van noodzakelijke maatregelen teneinde de huidige overlast op te heffen en verdere overlast te voorkomen. De provincie heeft een grensoverstijgende taak ten aanzien van de beleidsterreinen milieu, ruimtelijke ordening en zorgvuldig waterbeheer. Wanneer de provincie en de PWN geen treffende maatregelen kunnen of willen nemen, zal Eigen Huis de zaak voorleggen aan de rechter.

Nadat de provincie haar beleid ten aanzien van de waterwinning heeft gewijzigd en als gevolg daarvan in 1993 de voorloper van de PWN heeft opgedragen om te stoppen met het winnen van water uit de Kennemerduinen - en hiervoor een vergunning heeft verleend - is het grondwaterpeil onverantwoord gestegen door problemen met de ontwatering van het totale gebied. Sindsdien kampen bewoners uit de genoemde regio's met ernstige wateroverlast in kelders en tuinen.

Woningeigenaren uit de genoemde regio's die ook kampen met wateroverlast als gevolg van een te hoog grondwaterpeil, kunnen zich melden bij de 'vereniging eigen huis' in Amersfoort, tel.
033-4507752.

Noot voor redacties