Sauwens tegen Stichting Vlaams Nationaal Erfgoed

AMBTENARENZAKEN EN SPORT
1 september 2000

Sauwens tegen Stichting Nationaal Erfgoed

Johan sauwens, Vlaams minister bevoegd voor Monumenten en Landschappen, heeft met stijgende verbazing kennis genomen van het voornemen van minister Daems om een Stichting Nationaal Erfgoed in het leven te roepen.

Volgens minister Sauwens betreedt federaal minister Daems hier een beveoegdheidsterrein dat reeds in 1980 aan de Gemeenschappen werd toegewezen en sinds 1988 definitief tot de Gewestmateries behoort. Minister Sauwens heeft trouwens destijds in 1994 zelf naar het voorbeeld van de Angelsaksische National Trusts de Stichting Vlaams Erfgoed opgericht.

Bovendien wijst de minister erop dat een financiering van een nationale erfgoedstichting met loterijgelden uit den boze is vermits tussen de Vlaamse regeringspartners, waartoe ook de partij van minister Daems behoort, in de schoot van het Vlaams Regeerakkoord is afgesproken om snel werk te maken van de 'autonome besteding van de opbrengsten van de Nationale Loterij op basis van de bevoegdheden'.

info : Joris Vandenbroucke, - tel. (075)98 14 58 e-mail: (persdienst.sauwens@vlaanderen.be)