Als God in Frankrijk vanaf woensdag 6 september op NET 5.

Datum nieuwsfeit: 01-09-2000
NET5

'Als God in Frankrijk', vanaf woensdag 6 september op NET 5.

Net 5 brengt vanaf september acht weken lang het human interestprogramma 'Als God in Frankrijk'. De serie gaat over gewone mensen die de verlokkingen van een eigen huisje in Frankrijk niet hebben kunnen weerstaan en over de nasleep en vaak vervelende consequenties wanneer het eenmaal is aangeschaft. Per aflevering komen twee huiseigenaren aan het woord en het programma speelt zich voor een belangrijk deel af in Frankrijk. Het wordt gepresenteerd door Thijs Berman, sinds tien jaar journalist voor Radio 1 en Elsevier in Parijs.

De serie gaat over Nederlanders die op een bepaald moment in hun leven besloten om het vaderland vaarwel te zeggen en in Frankrijk opnieuw te beginnen. In alle gevallen is dat een grote stap; het betekent afscheid nemen van een meestal veilig bestaan, afscheid van familie, vrienden en kennissen en afscheid van de Nederlandse cultuur. Wat ervoor in de plaats komt, is nieuw en onbekend. Dat heeft zijn aantrekkelijke kanten, maar kan ook knap lastig zijn. De meeste deelnemers aan het programma hadden in Nederland een baan en begonnen in Frankrijk als ondernemer. Dan wordt men onmiddellijk geconfronteerd met totaal andere regelgeving, bureaucratie en niet zelden tegenwerking van de locale bevolking. Nederlanders zijn vaak succesvolle ondernemers. Zij beginnen een bedrijfje en doen het na twee jaar al beter dan de Franse buurman die reeds twintig jaar bezig is. Dit kan frictie geven, maar eveneens komt voor dat een Franse boer respect heeft voor zijn Nederlandse collega die pas drie jaar koeien heeft en meteen prijzen binnenhaalt voor zijn superieure veestapel.

De meeste Nederlanders in Frankrijk willen graag integreren. Hoe doen zij dat, hoe reageren de Fransen daarop, hoe vertrouwelijk en diep kan een vriendschap met een Fransman worden? Zijn zij lid van een Franse vereniging, spreken zij de taal goed, lezen zij Franse kranten en zijn zij erop uit om een aanwinst te zijn voor het dorp waarin zij wonen? Een Nederlander in Frankrijk moet zich aanpassen aan zijn 'gastland'. Dat realiseert iedereen zich wel, maar aan de andere kant ergeren veel Nederlanders zich groen en geel aan Franse gewoonten. Het beste voorbeeld is 'afspraak is afspraak', waar vooral in het Zuiden, een heel andere interpretatie aan wordt gegeven dan wij gewend zijn.