Safe Internet Foundation verwelkomt nieuwe voorzitter

- PERSBERICHT -

Den Haag, 1 september 2000

Safe Internet Foundation verwelkomt nieuwe voorzitter

Vandaag heeft de Safe Internet Foundation (SIF) aangekondigd een nieuwe voorzitter te hebben aangesteld. De heer Ir. C.A.G. d'Agnolo, directeur van Enschedé/Sdu bv te Haarlem, neemt de rol over van voormalig voorzitter Jan Baan. De Safe Internet Foundation verwelkomt een voorzitter met jarenlange ervaring als directeur van een organisatie voor hoogbeveiligde identiteits- en geldswaardige documenten. Het belang dat hij hecht aan veiligheid sluit daarmee naadloos aan op het streven van SIF om een veilig internet te bewerkstelligen.

Veiligheid: parallel tussen fysieke en digitale wereld De heer C.A.G. d'Angelo is verheugd als SIF-voorzitter een wezenlijke bijdrage te mogen leveren aan de veiligheid van internet. Hij trekt in dit kader een parallel tussen de fysieke en digitale wereld. "Aan de beveiliging van belangrijke zaken, zoals identiteitsprocessen, waardetransacties met behulp van identificatie en geldswaardige documenten, worden in de fysieke wereld hoge eisen en voorwaarden gesteld. Vele veiligheidseisen en -voorschriften die in deze wereld gelden, kunnen en dienen ook te worden toegepast op de digitale wereld. Ervaring die is opgedaan in de 'oude economie' moet gebruikt worden voor de bescherming van de relatief onbekende nieuwe economie. Dit kan bijdragen tot een veiliger internet", aldus de heer d'Angelo.

Safe Internet Foundation
De Safe Internet Foundation is opgericht in november 1999, op initiatief van de Internet Society Nederland, naar idee van Jan Baan. Dit platform streeft naar een veilig Internet door de internetgebruiker een eigen keuze te bieden in afscherming van informatie en bescherming tegen frauduleuze betalingen, virussen en misbruik van persoonlijke gegevens. Mede door het lidmaatschap van zowel ministeries als bedrijfsleven en maatschappelijke instanties, wordt de Safe Internet Foundation inmiddels breed gedragen.

Inmiddels zijn de volgende bedrijven en organisaties toegetreden tot de Safe Internet Foundation: Air Miles, Akzo Nobel, Aladdin Knowledge Systems, Arthur Andersen, Bart Smit, Jantje Beton, Bluex, ClickChoice Europe, Disney Online International, EDR Economic Data Resources, Enschedé Sdu bv, Genootschap voor Informatiebeveiliging, Crypsys Data Security BV, Korn/Ferry International, KPN Telecom, Mediator Internet, Ministerie van OcenW, Ministerie van VenW, Multipay/Teletik, Netpresence Indivirtual Media, NGN Netwerk Gebruikersgroep Nederland, Pink Elephant Network Services, Planet Media Group, PricewaterhouseCoopers, Shell Europe Oil Products * Retail Innovations "1 2 Move", Sentia Intenet Security, Ten Hagen Stam Uitgevers, Triple Deal, Utimaco, Pinewood en Wellance.

Enschedé/Sdu
Enschedé/Sdu bv is een grafisch/elektronische security onderneming met vestigingen in Haarlem en Den Haag en heeft ca. 250 mensen in dienst. Het bedrijf beoogt een toongevende aanbieder te zijn van fysieke en virtuele identiteitsdocumenten en hierbij behorende systemen van uitgifte, datacollectie en informatielogistiek. In dit kader heeft Enschedé/Sdu Trusted Third Party Services ontwikkeld, op basis van smartcard technologie. Het bedrijf is producent van o.a. paspoorten, rijbewijzen en smartcards (bijv. chipper en chipknip).

- EINDE BERICHT -

Achtergrondinformatie (