Stichting Verantwoord Alcoholgebruik start 0900-nummer

Datum nieuwsfeit: 01-09-2000
Koninklijk Horeca Nederland

Stichting Verantwoord Alcoholgebruik start 0900-nummer "Eén loket voor vragen en klachten over reclame en verkoop van alcoholhoudende drank"

Logo Stiva Rotterdam, 31 augustus 2000 - De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) start vanaf 1 september 2000 met een 0900-nummer voor vragen en klachten over de reclame en verkoop van alcoholhoudende drank. Zij doet dit samen met Koninklijk Horeca Nederland en Het Platform Verkoop Alcoholhoudende Dranken voor Thuisverbruik. Het nummer luidt 0900-456 78482 (de laatste 5 cijfers staan voor STIVA) en is 24 uur per dag bereikbaar.

Eén loket

STIVA-directeur Khee Liang Phoa legt uit waarom gekozen is voor een 0900-nummer: "Met dit nationale nummer geven we bekendheid aan het feit dat iedereen in Nederland de reclame en verkoop van alcoholhoudende drank kan toetsen aan de afgesproken regels en hierover klachten kan indienen. Vanaf nu komt de vragensteller of klager direct terecht bij de verantwoordelijke organisatie. De burger kan ondernemers op die manier makkelijk aanspreken op de naleving van de wet en de door de branche zelf opgestelde regels.

Horeca, detailhandel en adverteerders

Koninklijk Horeca Nederland neemt de vragen en klachten in behandeling over `De regels voor verantwoord alcohol verstrekken in de horeca'.

Vragen en klachten over `De huisregels voor de verantwoorde verkoop van alcoholhoudende drank voor thuisverbruik' worden behandeld door Het Platform Verkoop Alcoholhoudende Dranken voor Thuisverbruik. In dit platform zitten de supermarkten, de groothandel en de ketenslijters. De regels voor deze twee sectoren bevatten zowel wettelijke als bovenwettelijke regels. Daar waar het gaat om wettelijke overtredingen kan de klacht worden doorgegeven aan de Inspectie voor de Drankwetgeving. De zelfstandige slijters maken geen deel uit van het platform en hebben zich niet gebonden aan de bovenwettelijke regels.

Vragen en klachten over de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank worden behandeld door STIVA. Indien nodig kan een klacht worden ingediend bij de onafhankelijke Reclame Code Commissie die uiteindelijk bepaalt of een reclame aan de regels van de code voldoet.

Verdeling van verantwoordelijkheid

De Nederlandse adverteerders en de verkopers van alcoholhoudende drank hebben dit samenhangende stelsel van regels opgesteld om te bevorderen dat de reclame voor en verstrekking van alcoholhoudende drank op een verantwoorde wijze geschieden. Uitgangspunt is dat iedere betrokkene verantwoordelijkheid neemt voor het eigen handelen en hierop kan worden aangesproken. Uitgangspunt is dat verantwoord alcoholgebruik in een gezonde levensstijl past, en dat alcoholmisbruik maatschappelijk ongewenst is. Het bellen van 0900-456 78482 kost 75 cent per minuut.

e i n d e p e r s b e r i c h t

De Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank is te vinden op www.stiva.nl. `De regels voor verantwoord alcohol verstrekken in de horeca' en `De huisregels voor de verantwoorde verkoop van alcoholhoudende drank voor thuisverbruik' zijn via het 0900-nummer op te vragen.

Meer informatie:
Stichting Verantwoord Alcoholgebruik, André de Wit, beleidsmedewerker, 010-4133811
Platform Verkoop Alcoholhoudende Dranken voor Thuisverbruik, Sjoerd Veenstra, secretaris, 070-442587
Koninklijk Horeca Nederland, Ans Groenewegen, hoofd public relations, 0348-489457

www.horeca.org
Koninklijk Horeca Nederland Koninklijk Verbond van Ondernemers in het Horeca- en Aanverwante Bedrijf