'Goudse bedrijven nauwelijks bezig met e-business'

ERNST AND YOUNG

'Goudse bedrijven nauwelijks bezig met e-business'

'GOUDSE BEDRIJVEN NAUWELIJKS BEZIG MET E-BUSINESS'

E-Commerce mag dan 'hot' zijn, maar bedrijven in Gouda zien vooralsnog weinig soelaas in het digitale zakendoen. Slechts zeven procent van de Goudse ondernemingen houdt zich bezig met eBusiness, zo blijkt uit onderzoek van Ernst & Young. Alhoewel de ondernemers zelf regelmatig op Internet surfen, geeft een ruime meerderheid aan dat het Net nauwelijks invloed heeft op hun eigen bedrijfsstrategie.

Het hebben van een website is nog de meest voorkomende digitale activiteit van de onderzochte bedrijven. De helft van de ondernemingen beschikt over een eigen site. In bijna alle gevallen hebben deze sites vooral een informatief karakter; slechts 19 procent gebruikt het ook voor het verrichten van transacties. Dat men zelf niet al te veel fiducie heeft in deze elektronische etalage, blijkt overigens wel uit het feit dat alleen een enkeling de site heeft opgezet met het doel om meer te verkopen. Het profileren van de organisatie en het verstrekken van zakelijke informatie blijken de belangrijkste motieven te zijn geweest om met een site te beginnen.

De helft van de ondervraagde ondernemers is zelf regelmatig op het Net te vinden, zowel zakelijk als privé. Het zoeken van specifieke (bedrijfs)informatie is het meest genoemde doel van het surfen. Minder dan tien procent koopt wel eens wat op het Internet. De Goudse ondernemers blijken ook de nodige aarzelingen te hebben bij de veiligheid van digitaal betalen: slechts een kwart noemt het doen van betalingen via het Net betrouwbaar.

De kleine schare bedrijven die zich wel bezighoudt met e-Business, zeggen vooral aan andere bedrijven te verkopen dan wel het Net te gebruiken voor het inkopen bij leveranciers. Slechts een op de tien richt zich op de consumentenmarkt. Het verbeteren van de klantenservice (57%) en het genereren van extra inkomsten (57%) vormen de belangrijkste doelstellingen van de eCommerce-activiteiten. Zeventig procent van de eBusinessbedrijven houdt de resultaten van de electronische handelsactiviteiten goed bij, onder andere door het aantal hits en transacties te meten.

Het onderzoek van Ernst & Young richtte zich op honderd representatieve bedrijven in Gouda en vond plaats bij gelegenheid van de opening van een nieuw kantoor van Ernst & Young in Gouda.

Einde bericht

Noot voor redacties