Halfjaarcijfers Van Melle N.V.

Datum nieuwsfeit: 01-09-2000

persbericht

VAN MELLE N.V.

BEDRIJFSRESULTAAT VAN MELLE STIJGT MET 27%
IN EERSTE HALFJAAR 2000

· Netto-omzet neemt toe met 24% tot EUR 265 miljoen
· Bedrijfsresultaat stijgt met 27% tot EUR 23,7 miljoen
· Substantiële omzetstijging in Rusland en Latijns-Amerika
· Klene en Wybert dragen sterk bij aan resultaat
· Winst per aandeel neemt toe tot EUR 0,86
Breda Van Melle N.V. heeft in het eerste halfjaar van 2000 een omzet behaald van EUR 265 miljoen (H1 1999: EUR 213 miljoen), een stijging van 24% ten opzichte van de vergelijkbare periode in 1999. Het bedrijfsresultaat is met 27% gestegen tot EUR 23,7 miljoen. De nettowinst steeg met 16% tot EUR 14,6 miljoen (H1 1999: EUR 12,7 miljoen). De winst per aandeel nam toe tot EUR 0,86 (H1 1999: EUR 0,75).

Belangrijke financiële gegevens over het eerste halfjaar 2000 De hogere omzet is onder andere te danken aan substantiële omzetstijgingen in Rusland en Latijns-Amerika. De omzetgroei werd verder versterkt door de in 1999 overgenomen Nederlandse bedrijven Klene en Wybert en het Hongaarse bedrijf Fundy. In totaal droegen zij voor EUR 22 miljoen bij aan de omzet in de eerste helft van 2000. Valuta-effecten hadden een positieve invloed van 7% op de omzet. Ten opzichte van het eerste halfjaar 1999 zijn de reclamekosten in procenten van de omzet vrijwel ongewijzigd gebleven. De focus van de uitgaven is verlegd naar ondersteuning van de A-merken in een aantal strategisch belangrijk markten. Het bedrijfsresultaat is met 27% gestegen naar EUR 23,7 miljoen (H1 1999: EUR 18,6 miljoen). De autonome groei van het bedrijfsresultaat bij constante wisselkoersen bedroeg 10%. De financiële lasten namen toe tot EUR 2,5 miljoen (H1 1999: EUR 0,3 miljoen baten). De hogere lasten waren een gevolg van de financiering van de overnames in 1999 en de investeringen in capaciteitsuitbreidingen.

Business Unit European Union
In de Benelux ontwikkelden de omzet en het financiële resultaat zich opnieuw zeer positief. Mentos Cool Chews werd succesvol geïntroduceerd in Nederland en België. De omzet van de in 1999 overgenomen bedrijven Klene en Wybert lagen iets boven het niveau van afgelopen jaar. De integratie van de verkooporganisaties van Klene en Van Melle werd naar tevredenheid afgerond. De joint-venture met Chupa Chups in Duitsland begint vorm te krijgen en deze organisatie zal in de tweede helft van dit jaar nog verder versterkt worden. Ondanks goede ontwikkelingen een verhoging van de omzet bij de supermarkten in het supermarktenkanaal stonden de financiële resultaten in Frankrijk onder druk door verhoogde advertentie-reclame- en promotieactiviteiten om de belangrijke merken Mentos, Meller en Look-O-Look te ondersteunen. In vrijwel alle exportmarkten in Europa waren de verkopen van Mentos hoger dan in de eerste zes maanden van 1999. Fruittella realiseerde een sterke groei in Italië. Look-O-Look en Peco hebben hun gezonde ontwikkeling verder doorgezet en beide organisaties registreerden een record in omzet en winstgevendheid.

Business Unit Centraal- en Oost-Europa, Midden-Oosten, Afrika en India In de eerste zes maanden van 2000 zag Van Melle de eerste signalen van de terugkeer van de verkopen in het GOS en de Baltische Staten, wat leidde tot een verbetering van de winstgevendheid in deze gebieden. De stabiliteit van de roebel versus de Amerikaanse dollar geeft de handel en de consument meer vertrouwen in de economie. Dit in tegenstelling tot Polen en Hongarije, die de crisis nog niet volledig te boven zijn. Het Hongaarse bedrijf Fundy kent een sterk seizoenspatroon, waardoor het pas in de tweede helft van 2000 zal bijdragen aan het resultaat. Ter vergroting van de effectiviteit en de efficiency is begin dit jaar besloten de Hongaarse bedrijven VDG en Fundy per 1 juli 2000 samen te voegen tot één bedrijf onder de naam Van Melle Fundy kft. De introductie van Van Melle's producten in India verloopt voorspoedig. De verwachting is dat de fabriek in Chennai eind 2000 gereed is voor productie.

Business Unit Americas
Mede dankzij de introductie van Mentos Cool Chews kon het merk Mentos zijn positie op de Amerikaanse markt versterken. Ook de introductie van een aantal populaire smaken droeg bij aan de verhoging van de omzet. De omzet van het lokaal geproduceerde Airheads kon ondanks sterke concurrentie vergroot worden. De Airheadsfabriek werd begin dit jaar uitgebreid, waardoor aan de groeiende vraag kan worden voldaan. De opstart en integratie van de nieuwe productiefaciliteit voor Airheads bij Chicago namen meer tijd in beslag dan was voorzien, waardoor aanzienlijke verliezen werden geleden. Inmiddels wordt in deze fabriek het nieuwe product Airheads Xtremes geproduceerd dat zeer positief is ontvangen door de handel en de consument. De fabriek draait nu op volle toeren en zal in de tweede helft positief bijdragen aan het resultaat. Inmiddels heeft Adams de distributie van Van Melle producten op zich genomen in Brazilië, Uruguay en Argentinië en is de omzet in deze landen gestegen. Desondanks wordt door de sterk gestegen reclameuitgaven in Brazilië in deze markt nog steeds verlies gemaakt. De samenwerking in de overige Mercosur-landen, waaronder Mexico, is vertraagd door veranderingen bij Warner Lambert. Het hierdoor lager dan verwachte productievolume voor de fabriek in Brazilië kon voor een deel worden gecompenseerd door de sterk gestegen omzet in de overige Latijns-Amerikaanse landen, welke is gerealiseerd door de eigen Van Melle exportorganisatie.

Business Unit Asia Pacific
Het economische herstel in Azië liet een divers beeld zien. In Indonesië verloopt de heropbouw langzaam. Ondanks het feit dat de lokale omzet van Van Melle dubbele cijfers vertoont in de groei, blijft deze achter bij de eerdere verwachtingen. De grote uitbreiding van de fabriek in Bogor verloopt voorspoedig en zal eind dit jaar gereed zijn. De fabriek op de Filippijnen is in juli 2000 gesloten. De lokale omzet in China is gestegen en de fabriek in Tuyang produceert inmiddels voor de lokale markt en een aantal exportgebieden in de regio. In Japan en Thailand is de omzet in het eerste halfjaar van 2000 weer gestegen.

Vooruitzichten
Onvoorziene omstandigheden voorbehouden verwacht Van Melle een stijging van circa 20% van het bedrijfsresultaat. De nettowinst zal naar verwachting met circa 10% toenemen.

Breda, 31 augustus 2000

De hoofddirectie

Bijlagen: blad 1: Kerncijfers
blad 2: Winst- en Verliesrekening & Balans