Politiebericht stad Groningen

Persberichten Regiopolitie Groningen
vrijdagochtend 1 september 2000

Dagelijkse berichten

Groningen: man valt over gladde steentjes
Een 38-jarige stadjer werd gistermorgen de dupe van de gladde gele steentjes in de Guldenstraat. De man kwam met zijn fiets in de bocht met de Boteringestraat ten val. Hij liep hierdoor een zware hersenschudding op en moest naar een ziekenhuis worden gebracht. De val werd veroorzaakt doordat de steentjes in de bocht erg glad waren.

Groningen: school inbreker gepakt
De politie trof gisterochtend op de Antillenstraat een 38-jarige stadjer liggend op de rijbaan aan. Bij onderzoek bleek de man onder het bloed te zitten. Naast hem troffen agenten een muis aan (van een pc natuurlijk). Even later kwam de conciërge van een nabijgelegen school bij de agenten met de mededeling dat er was ingebroken in de school aan de Korreweg. Daar werden twee muizen en twee systeemkasten weggenomen. De verdachte werd daarop voor een nader onderzoek aangehouden en ingesloten

Groningen: vernieling en mishandeling
Bij een woning aan de Van Oldenbarneveldtlaan hield de politie gisterochtend een 28-jarige en een 24-jarige stadjer aan. Beide mannen waren in de voorgelegen nacht met een vriendin uitgeweest. In de loop van de nacht bleek de 25-jarige man er met de vrouw vandoor te zijn gegaan. De 28-jarige kwam daarop verhaal halen bij de woning de van 25-jarige stadjer. Hij gooide een ruit kapot en drong de woning binnen. Hier ontstond een worsteling waarbij de indringer door de bewoner aardig werd toegetakeld. De politie hield beide mannen aan. De indringer moest in een ziekenhuis worden behandeld voor een zware kneuzing aan zijn kaak. Na verhoor zijn de mannen in de loop van de dag heengezonden.

Groningen: Alcohol
Een 39-jarige man uit Groningen liep gistermiddag op de Zuiderweg tegen de lamp. De man werd rijdend op zijn bromfiets gecontroleerd. Hij bleek al vroeg op de dag aardig onder invloed van alcohol. Een blaastest wees ruim 1.5 promille uit. De man moest zijn rijbewijs aan het bureau achterlaten. In de loop van de nacht werd op de Emmalaan in Haren nog een automobilist aangehouden voor het rijden onder invloed. De 40-jarige bestuurder uit Paterswolde bleek 0.8 promille in zijn bloed te hebben. Op de Sontweg overkwam een 33-jarige stadjer hetzelfde lot. Hij bleek ruim 0.6 promille te blazen. Allen kregen een proces verbaal.

Haren: Vernieling scholgebouw
Bij een school aan de Hemmenlaan zijn in de afgelopen dagen vernielingen gepleegd. Diverse afvalcontainers bleken door vandalen te zijn beschadigd. Vermoedelijk werd een van de containers door een ruit gegooid, waardoor deze gelaagde ruit eveneens werd vernield.

Groningen: diefstal uit ziekenhuis
Personeel van ene beveiligingsbedrijf betrapte gistermiddag een 28-jarige vrouw, zonder vaste woonplaats, bij de diefstal van een tas uit een gastenverblijf. De medewerker zag dat de vrouw buiten het gebouw een tas aan het doorzoeken was. Toen hij de vrouw aansprak bleek in de tas diverse goederen, waaronder bankpasjes en telefoonkaarten te zitten. Een getuige verklaarde dat de verdachte uit het gastenverblijf was gekomen. Bij onderzoek in de gastenruimte bleek de tas afkomstig van een 37-jarige bezoekster uit Birmingham. De vrouw miste inmiddels haar engels geld, dat voor een deel werd aangetroffen in de kleding van de verdachte. De 28-jarige vrouw is ingesloten.

Groningen: vernieling en mishandeling
Een 42-jarige Groninger en zijn 54-jarige vriendin werden afgelopen nacht op de Irislaan opgepakt. Beiden hadden zich schuldig gemaakt aan vernielingen bij de woning van de zoon van de 54-jarige vrouw. De verdachte waren de woning binnen gedrongen en daar de 35-jarige vriendin van de zoon van de vrouw mishandeld en met een glas bewerkt. De verdachten zijn ingesloten. Nog niet bekend is wat de oorzaak is geweest van de mishandeling. Het 35-jarige slachtoffer werd in een ziekenhuis behandeld met forse snijwonden.

Groningen: inbraak in electrozaak
Afgelopen zag een getuige dat er werd ingebroken in een electrozaak aan de Nieuwe Ebbingestraat. De getuige was wakker geworden van glasgerinkel. Toen hij de straat op keek zag hij een man door een gat van de winkelruit naar binnen gaan en vervolgens met een doos onder zijn arm weer vetrekken. De verdachte vlucht vervolgens het Noorderplantsoen in. De gewaarschuwde agenten stellen vervolgens een onderzoek in het Noorderplantsoen in. Daar treffen de agenten alleen nog een lege doos van een midi-set aan. Van de dader ontbreekt elk spoor.

Winschoten: ernstige mishandeling op het Marktplein Woensdagavond is op het Marktplein in Winschoten een 27-jarige man uit Hoogezand ernstig mishandeld. Nadat de politie daarover donderdag informatie kreeg werd een onderzoek ingesteld. Het slachtoffer bleek woensdagavond op de Markt door vermoedelijk twee mannen te zijn aangevallen. Een getuige zag dat de mannen het slachtoffer belaagden en klappen toedienden. Vervolgens gingen de verdachten er van door. Toen de getuige het slachtoffer aansprak bleek deze meerdere keren met een mes te zijn gestoken. Door een nog onbekend getuige werd hierop het slachtoffer naar een ziekenhuis in Winschoten gebracht. Daar moest het slachtoffer direct worden geopereerd. Het slachtoffer is inmiddels buiten levensgevaar. De politie is op zoek naar bezoekers van de Markt die mogelijk getuige van dit incident, dat omstreeks 21.30 uur plaats vond, zijn geweest. Zij kunnen zich in verbinding stellen met de politie in Winschoten.

Veendam: vrachtwagen te zwaar
Bij een controle op de brug in de A. Tripweg in Veendam op de toegestane aslasten is een 21-jarige vrachtwagen chauffeur op de bon gegaan. De man reed met een lading die een aslast veroorzaakte van bij 24 ton terwijl de maximaal toegestane aslast 5 ton was.

Ter Apel: automobilist rijft door na ongeval
Een 61-jarige fietsster is donderdag rond het middaguur op de Hoofdkade in Ter Apel aangereden door een nog onbekende automobilist. De vrouw kwam reed vanaf het bruggetje van de Hoofdstraat de Hoofdkade op toen ze werd geschept door een personenauto, kleur wit. Ze kwam ten val en is door een dokter behandeld voor schouderletsel en diverse schaafwonden. Eventuele getuigen van het ongeval kunnen zich melden bij de politie op telefoonnummer, 050 5995995.

Zuidhorn: overstekende skeelerend kind geschept Op de Fazantenlaan in Zuidhorn is een 7-jarig jongetje op skeelers die nogal plotseling het zebrapad overstak aangereden door een 64-jarige automobiliste uit Zuidhorn. Het jongetje is met hoofdletsel en kneuzingen naar het ziekenhuis in Groningen gebracht. Na behandeling kon hij weer naar huis.

Veendam: op de vuist met fietsendief
Een 59-jarige Veendammer raakte op de Kazemierstraat in Veendam slaags met een 33-jarige man uit Foxhol die zijn fiets in de Kerkstraat had weggenomen. Getuigen waarschuwden de eigenaar die met zijn zoon achter de man aanging. Op de Kazemierstraat troffen zij de man die een poging deed het slot te forceren. Toen de Veendammer de man aansprak kreeg hij een klap in het gezicht. Daarop ontstond een schermutseling. De politie hield de fietsendief aan die eerst voor behandeling naar het ziekenhuis werd gebracht.

Appingedam: rijden onder invloed
Op de Woldweg in Appingedam is donderdagavond een 32-jarige automobilist uit Steendam gecontroleerd op het rijden onder invloed. De man blies een promillage van 1.7. Zijn rijbewijs is ingevorderd en een dagvaarding uitgereikt.

Usquert: bromfietser rijdt tegen auto aan
Donderdagnacht reed een 16-jarige bromfietser uit Usquert op de Wadwerderweg in zijn woonplaats tegen een geparkeerde bestelauto aan. Zijn 16-jarige passagiere uit Groningen liep bij de aanrijding een gebroken been op en werd naar het ziekenhuis in Groningen vervoerd. De jongen blies op de ademanalyseapparatuur een promillage van 0.85. Hij krijgt een proces-verbaal.

Stadskanaal: schermutseling tussen twee groepen jongeren Bij een schermutseling tussen twee groepen jongeren in de leeftijd tussen 12 en 15 jaar uit Stadskanaal op de Iepenlaan is gedreigd met een luchtdrukpistool. Ook werden er enkele vernielingen aan fietsen gepleegd en kreeg een 15-jarige jongen klappen. De politie kon drie jongens -12, 13 en 14 jaar in de omgeving van de Iepenlaan aanhouden. Na verhoor zijn zij vrijgelaten en de ouders ingelicht. Er zullen door de politie nog meer jongeren worden gehoord over het incident.

Autogordelcontroles
Bij drie gordelcontroles in Niebert, Stadskanaal en Ter Apel zijn donderdag in totaal 192 automobilisten gecontroleerd op het dragen van de autogordel. Er werd een goed resultaat geconstateerd, slechts drie automobilisten hadden de gordel niet om en kregen een bekeuring.

Inlichtingen afdeling Communicatie tel. 050-5995010