Politiebericht Utrecht: district Rijn en IJssel

Datum nieuwsfeit: 01-09-2000

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 1-09-2000

Politiebericht Utrecht: district Rijn en IJssel, 09.55 uur
Man aangehouden voor poging brandstichting

DE MEERN Op donderdag 31 augustus, omstreeks 23.30 uur, liep een bewoner van het Mereveldplein de galerij op. Hij zag dat bij de voordeur van een woning aan de galerij een man stond die een lucifer aanstak. Toen de bewoner ook nog een spirituslucht rook, liep hij naar zijn eigen woning en waarschuwde een huisgenoot. Toen hij direct daarop met zijn huisgenoot weer op de galerij ging kijken, was de verdachte man verdwenen.

De huisgenoot van de getuige zag vervolgens een auto met gedoofde verlichting wegrijden en reed met zijn auto achter de verdachte aan. Hij belde, terwijl hij de verdachte volgde, met zijn GSM de politie en gaf de gegevens van de auto alsmede waar hij reed door aan de politiemeldkamer. De verdachte werd op de Weg naar de Poort in Nieuwegein aangehouden. Het bleek te gaan om een 55-jarige man uit Harmelen. De man is ingesloten in het politiebureau van Nieuwegein.

De verdachte had middels spiritus getracht brand te stichten bij de voordeur van de woning aan het Mereveldplein. De aanleiding tot de brandstichting bevindt zich waarschijnlijk in de relationele sfeer. De politie stelt een uitgebreid onderzoek in naar deze poging tot brandstichting.