Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Sterke groei van Nederlandse zeescheepvaart

Datum nieuwsfeit: 01-09-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Zoek soortgelijke berichten
MINVENW


1 september 2000
Persberichten 2000

STERKE GROEI VAN NEDERLANDSE ZEESCHEEPVAART

Het in 1996 vernieuwde zeescheepvaartbeleid heeft geleid tot een forse groei van de Nederlandse zeescheepvaart. Zo is de handelsvloot met 46% gestegen ten opzichte van begin 1996. Daarnaast is de toegevoegde waarde van de zeescheepvaart met 30% toegenomen. Deze ontwikkelingen hebben mede geleid tot een werkgelegenheidsgroei van 11,5% onder Nederlandse zeevarenden, na een jarenlange daling. Tevens is er sprake van een aanzienlijke toename van het aantal in ons land gevestigde rederijen en een flinke uitbreiding van de activiteiten van al gevestigde reders.

Dit komt naar voren in de evaluatienotitie zeescheepvaartbeleid die minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede Kamer heeft aangeboden.

Het in 1996 ingevoerde beleid omvat een pakket aan maatregelen gericht op het aantrekken en versterken van maritieme bedrijven in Nederland. Met name de ontwikkeling van een aantrekkelijk vestigings- en ondernemingsklimaat staat hoog op het prioriteitenlijstje. De nieuwe fiscale maatregelen hebben de internationale concurrentiepositie sterk verbeterd en inmiddels ook de toon gezet voor andere Europese landen. Sinds 1996 kunnen de reders kiezen voor tonnagebelasting, waarbij de belastbare winst op basis van het scheepstonnage wordt vastgesteld en niet achteraf op basis van de commerciële resultaten. Dit geeft de reder vooraf zekerheid over de te betalen belasting.

Milieu en veiligheid spelen in het nieuwe beleid een belangrijke rol. De rederijen pakken de zorg voor milieu, veiligheid, arbeidsomstandigheden, beveiliging en kwaliteit op een samenhangende manier aan met het project Integraal Managementsysteem Scheepvaart (IMa-S), in samenwerking met Verkeer en Waterstaat. 120 Reders zijn hiermee inmiddels aan de slag gegaan. Het blijkt dat een goed functionerend managementsysteem voor de reder uiteindelijk kostenbesparend werkt.

Een belangrijke uitdaging voor de zeescheepvaart is het wegwerken van het inmiddels ontstane tekort aan Nederlandse maritieme officieren. Vergrijzing, het overstappen naar een baan aan wal en onvoldoende instroom van jonge officieren vormen de knelpunten. Op initiatief van de minister van Verkeer en Waterstaat heeft de in 1997 opgerichte Stichting Nederland Maritiem Land in mei dit jaar een Ronde Tafel Conferentie georganiseerd over maritiem onderwijs, waaruit diverse concrete initiatieven zijn voortgekomen om de onderwijs- en arbeidsmarktproblematiek aan te pakken.

Samen met de Koninklijke Vereniging van Reders probeert Verkeer en Waterstaat de reders bewust te maken van het belang van een strategisch personeelsbeleid. Zo kan het bieden van een loopbaanperspectief de uitstroom van hooggekwalificeerde - vaak jonge
- werknemers verminderen. Op deze manier kan de ongunstige verhouding tussen instroom en uitstroom van Nederlandse zeevarenden worden bijgesteld. De maritieme sector heeft zo zelf een belangrijke rol in de continuering van het succes.



reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie