Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Deze week in Schooljournaal 24

Datum nieuwsfeit: 01-09-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Persmededeling Onderwijsbond CNV

Zoetermeer, 1 september 2000

Deze week in Schooljournaal 24:

De hoge werkdruk in het hoger beroepsonderwijs is te wijten aan DE KLOOF TUSSEN LEIDING EN WERKVLOER. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoeksrapport van organisatie- en adviesbureau Van Falke en Verbaan naar de arbeidssituatie in de hogescholen. Dit rapport wordt maandag gepresenteerd. De werknemers in het hbo ervaren bovendien problemen bij het opnemen van verlof naar eigen wens en het zelf kunnen regelen van werk- en rusttijden. In de praktijk blijkt dat ziek personeel niet of veel te laat wordt vervangen.

'Diep in zijn hart vindt hij '(de minister) dat scholen dit soort zaken maar zelf moeten oplossen. Waarom moet ik dat betalen, kunnen ze dat zelf niet doen?'. Dat is de reactie van Onderwijsbond CNV-bestuurder sociaal-economisch beleid Jan Duijnhouwer op de weifelende houding van minister Hermans vóór 1 oktober het gat van 40 miljoen op de begroting van het Vervangingsfonds te dichten. Duijnhouwer vermoedt ook hier 'een verlangen naar stevige deregulering en decentralisatie in het primair en voortgezet onderwijs'. Het onderzoek dat de minister verrichtte naar de mogelijheid van het voortgezet onderwijs uit het Vervangingsfonds te stappen ziet Duijnhouwer als een eerste stap in DE ONTMANTELING VAN HET VERVANGINGSFONDS.

De Dobbelsteen, een r.k.basisschool in een Haagse achterstandswijk moest bijna de deuren sluiten voor slechte resultaten, weglopende leraren en steeds minder leerlingen. DE SCHOOL BLIJFT BESTAAN MAAR MOET WEL UIT EEN DIEP DAL KRABBELEN. SCHOOLJOURNAAL gaat de verrichtingen op De Dobbelsteen maandelijks volgen. Het frontaal lesgeven gaat overboord. Adaptief (op de behoeften van de leerlingen afgestemd) onderwijs en zelfstandig werken komen daarvoor in de plaats. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Volgens de gedachten van de Amerikaanse Glen Mills School loopt sinds januari 1999 een experiment op een open campus in Wezep, waar 54 criminele jongeren een kans op succesvolle terugkeer in de maatschappij geboden wordt. Scholing en een leven volgens strikte normen zijn hierbij de reddingsboeien die hen helpen. De heropvoeding van deze jongeren is erop gericht normafwijkend gedrag dat opsteekt de kop in te drukken. Dat moeten de jongeren zelf doen binnen EEN HIËRARCHIE DIE LEGERACHTIG AANDOET.

IK BEN HIER DE DIRECTEUR, EN IK BESLIS OVER DE INHOUD VAN HET ONDERWIJS EN NIET DE KPN. Het zijn de ferme woorden van directeur Martin van Veelen van basisschool De Rietakker in De Bilt. De school ontving week een miljoenen gift van KPN voor geëxperimenteer met computers in het onderwijs.

Het eerste en tweede bericht uit deze persmedeling treft u integraal aan op de site: www.ocnv.nl

Voor nadere informatie: Kees van Kortenhof, (079) 320 20 40, 06 53 20 47 36

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie