Vollebregt benoemd tot directeur Bve Raad

De Bilt, vrijdag 1 september 2000

Transformatie tot brancheorganisatie afgerond
Vollebregt benoemd tot directeur Bve Raad

Ir. A.J.M. Vollebregt is met ingang van 1 november de nieuwe directeur van de Bve Raad, de landelijke brancheorganisatie voor Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie.

Aad Vollebregt (44 jaar) zal leiding geven aan het bureau van de Bve Raad. Vollebregt is momenteel directeur van de Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur (KAVB). De KAVB heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van een in hoofdzaak dienstverlenende organisatie tot een organisatie die zich richt op de strategische positionering van de sector.

Aad Vollebregt is opvolger van Willibrord Ronnes, directeur ad interim. Ronnes heeft in samenwerking met bestuur en bureau gewerkt aan de transformatie van koepelorganisatie naar brancheorganisatie. De vereniging Bve Raad completeert met de benoeming van Aad Vollebregt die periode van bestuurlijke en organisatorische herinrichting. In dat kader werd in april een nieuw bestuur benoemd, onder voorzitterschap van de heer mr. G.Ph. Brokx en met als leden mevrouw Irene van der Dussen en de heren drs. Klaas Koops, drs. Leo Lenssen en Arjan van der Hout. In de nieuwe bestuursstructuur hebben de bestuursleden een zestig procent weektaak.

Voor de Bve Raad betekent de vorming van een brancheorganisatie dat de zelfstandigheid van de afzonderlijke leden sterker wordt geaccentueerd met erkenning van de onderlinge concurrentie.
De brancheorganisatie, het bestuur voorop, zoekt daarbij naar de gemeenschappelijke belangen en een sterke positionering van de branche als zodanig.

De Bve Raad verenigt de 75 instellingen voor beroepsonderwijs en volwasseneneducatie: de roc's, aoc's, vakscholen en overige Bve-instellingen. In de branche worden ruim 600.000 onderwijsdeelnemers opgeleid en zijn meer dan 50.000 mensen werkzaam. De Bve-instellingen verzorgen ruim 500 opleidingen. De opleidingstypen zijn ten eerste de beroepsopleidingen in de beroepsopleidende leerweg en de beroepsbegeleidende leerweg. Ten tweede de volwasseneneducatie, bestaand uit opleidingen gericht op sociale redzaamheid en breed maatschappelijk functioneren, mavo-, havo- en vwo-opleidingen, Nederlands als tweede taal en inburgering. Het derde type opleidingen bestaat uit een breed scala aan opleidingen en trainingen in het contractonderwijs.

Noot voor redacties