Kamervragen SP over uitwisseling gegevens van activiteiten

Datum nieuwsfeit: 01-09-2000
Bron: Tweede Kamer der Staten-Generaal
Tweede Kamer der Staten Generaal

vragen 01.009 vragenformulier 1 september 2000

Gemaakt: 1-9-2000 tijd: 14:58

Vragen van het lid Kant (SP) aan de ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Buitenlandse Zaken over uitwisseling van gegevens van activiteiten. (Ingezonden 1 september 2000)

1

Is het waar dat Tsjechië samenwerkt met Interpol om activisten uit Duitsland, Polen en Scandinavië te kunnen identificeren, die willen deelnemen aan de protesten tijdens de jaarvergadering van het IMF en de Wereldbank op 26 september a.s. in Praag? 1)

2

Is het waar dat de Britse autoriteiten dossiers en foto's van Britse activisten hebben aangeboden aan de Tsjechische autoriteiten in het kader van de protesten bij deze bijeenkomst?

3

Hebben de Tsjechische autoriteiten of andere instanties die zich bezighouden met de voorbereidingen op de protesten aan Nederland, gevraagd informatie over activisten door te geven? Heeft Nederland in verband met deze protesten informatie over activisten doorgegeven aan enige buitenlandse autoriteit of organisatie? Zo ja, om wat voor informatie gaat het en aan wie is deze informatie gegeven? Wat is de juridische basis voor het doorgeven van gegevens?

4

Is het u bekend dat de Tsjechische minister van Binnenlandse Zaken maatregelen heeft getroffen om bepaalde buitenlanders de toegang tot Tsjechië te ontzeggen? 2) Zullen er ook Nederlandse activisten aan de grens worden tegengehouden? Op welke juridische basis zal dit gebeuren en wat is hierover uw oordeel?

5

Is het waar 11.000 politie-agenten en 5.000 soldaten aanwezig zullen zijn in Praag tijdens de IMF/Wereldbank bijeenkomst? Wat voor maatregelen zult u treffen om te voorkomen dat Nederlandse activisten bij het gebruik maken van hun recht op vrijheid van meningsuiting met excessief geweld bejegend worden?

Guardian Unlimited, 24 augustus jl., `Riots threaten Prague Atumn'

Central Europe Online Daily News, 11 augustus jl., Activists Might Be Denied Access To Country During IMF Session'

Tweede Kamer der Staten Generaal