Strijd om tienden van seconden in HOT-DNA Donkervoort Cup

Datum nieuwsfeit: 03-09-2000

Zandvoort, 3 september 2000

Strijd om tienden van seconden in de HOT-DNA Donkervoort Cup

Tijdens de 4e race om de Hot-DNA Donkervoort Cup op zondag 3 september 2000 op Circuit Park Zandvoort ging direct na de start een kopgroep bestaande uit 6 auto s een keiharde strijd om tienden van seconden met elkaar aan. Supersnelle ronden-tijden van rond de 1 minuut 51 seconden waren aan de orde van de dag, terwijl hier en daar elkaars plaatwerk niet werd geschuwd. Uiteindelijk bleek het imago van de gentlemen cup te overheersen en eisten na een harde, maar faire strijd achtereen-volgens de Duitse deelnemer Michael Duechting (1e), Leon Hebbelinck (2e) en Niek Hommerson (3e) de eerste drie plaatsen voor zich op.

Michael Duechting rijdt in zijn functie als bedrijfsleider van de Duitse Donkervoort vestiging in Paderborn, buiten de punten. Hierdoor kon Leon zijn toch al riante voor-sprong in het kampioenschap nog verder uitbouwen.

De training

De training op zaterdag 2 september kenmerkte zich al door een uiterst competitieve kopgroep, aangevoerd door Bas Zwaan met zijn pole position tijd van 1.50.989. Een nieuw record met de nieuwe Donkervoort D8-180/R met Audi motor. Achter hem stonden Cees de Maar (1.51.468), Michael Duechting (1.51.514), Niek Hommerson (1.51.946), Martin Lanting (1.52.119), Pieter Bervoets (1.52.867) en Leon Hebbelinck (1.52.915). Daarmee was de Donkervoort D8-180/R met Audi motor sterk vertegen-woordigd met de eerste 5 plaatsen op de grid.

De race

Bij de start nam Bas Zwaan vanaf pole position het voortouw en dook als eerste de Tarzanbocht in. Michael Duechting zat hem echter direct al op de staart en liet niet los. Achter deze twee ontwikkelde zich een groep bestaande uit Niek Hommerson, Cees de Maar, Martin Lanting en Leon Hebbelinck. Leon zette zich vervolgens aan het werk door vanaf zijn voor hem ongebruikelijke 7e startplaats aan een ongekend felle inhaaljacht te beginnen waarbij hij zich ook niet liet hinderen door het feit dat al snel zijn rechter voorspatbord aan een kant losliet en alle kanten opwapperde. Gelukkig hoefde Leon niet aan de pits te komen. Het spatbord bleef waar het was en de wedstrijdleiding greep niet in. Michael Duechting haalde vervolgens Bas in, waar-na deze terugviel en werd verschalkt door de anderen. In deze kopgroep zorgden de continue positie wisselingen voor een spannende race en een uitstekende promotie voor de Donkervoort Cup. De snelste race ronde schreef overigens Leon Hebbelinck op zijn naam (1.50.856). Michael Duechting trok uiteindelijk aan het langste eind en won na diverse spannende tweegevechten en positiewisselingen van Leon Hebbelinck, die als tweede over de streep kwam. Als 3e eindigde Niek Hommerson, als 4e Bas Zwaan, als 5e Cees de Maar en als 6e Martin Lanting.

Euroraces op 1 oktober a.s., eveneens op Circuit Park Zandvoort.

Uitslag 4e race

1. Michael Duechting (D) D8-180/R